رقابت در بازار تیرآهن بالا گرفت

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: روز گذشته در بورس کالای ایران، هجوم خریداران برای خرید محصولات فولادی باعث شد تا نرخ تیرآهن ۳۴تومان و قیمت میلگرد ۳۵تومان رشد کند. بنابراین گزارش، عوامل متعددی به عنوان رشد تقاضا در بازار و عطش شدید خریداران برای دریافت محصولات عنوان می‌شود که از جمله آنها می‌توان به کم بودن محصول در بازار، تثبیت نرخ‌ها طی یک هفته اخیر و عرضه محدود محصولات ذوب‌آهن در بازار در مقایسه با حجم تقاضای بازار اشاره کرد.دیروز نه تنها محصولات ذوب‌آهن اصفهان بلکه میلگرد چینی هم با تقاضای زیادی روبه‌رو شد که در نهایت نرخ این کالا به ۶۵۵تومان افزایش یافت.

آیا قیمت‌ها کاذب است؟

با توجه به اینکه در بازارهای جهانی نرخ محصولات فولادی با تغییر چندانی روبه‌رو نشده و با توجه به وجود بحران در سطح جهانی و درگیر شدن اکثر کشورهای توسعه یافته، احتمال رونق بازارها در دیگر کشورها وجود ندارد، رشد محسوس قیمت‌ها در بازار ایران به‌خصوص در بازار میلگرد برای اغلب فعالان بازار توجیه مشخص و معینی ندارد.

به گفته یکی از فعالان بازار آهن، با توجه به شرایط تولید تیرآهن در ایران و اینکه تولید این محصول در انحصار ذوب‌آهن است، رشد قیمت آن در بازار به واسطه بازگشت اطمینان تجار به آینده منطقی است، اما در مورد میلگرد هنوز تعداد زیادی از فعالان بازار نسبت به واقعی بودن قیمت‌هایی که این روزها در بورس ثبت می‌شود، تردید دارند.به عقیده اکثر خریداران در بورس، اگر ذوب‌آهن حجم عرضه خود را افزایش می‌داد امکان اینکه قیمت‌ها به این شدت رشد نمی‌کرد، وجود داشت اما این شرکت طی ۲هفته اخیر با توجه به حجم بالای تحویل‌های خود، با تراکم کار در حوزه تحویل کالا مواجه شده و به گفته مسوولان فروش این شرکت امکان فروش و عرضه پیش از این وجود ندارد.

بنابر این در حالی که بازار شدیدا نسبت به خرید گرایش پیدا کرده، عرضه‌ها محدود بوده و این مساله تعادل در عرضه و تقاضا را از بین برده است.یکی از فعالان بورس با استناد به این مساله می‌گوید: درست است که در مورد میلگرد هم مانند تیرآهن تقاضای زیادی در بازار وجود دارد اما اگر امکان عرضه بیشتر کالاهای این شرکت وجود داشت، رشد قیمت‌ها تا حدودی متوقف می‌شد.

قیمت‌ها هفته بعد شکسته می‌شود

در حالی که در اواسط معاملات بورس در روز گذشته شایعاتی مبنی بر رشد شدید نرخ تیرآهن در بازار اصفهان مطرح شد و این خبر احتمال تداوم رشد نرخ تیرآهن را تقویت کرد. در همین حال بسیاری از فعالان بازار آهن که در بورس حضور داشتند، معتقدند با ورود میلگرد ذوب‌آهن در بازار خرده‌فروشی طی روزهای آینده احتمال آنکه نرخ قیمت این کالا در هفته بعد شکسته شود، زیاد است.

ورود شمش ۵۳۰تومانی به بازار

یکی از فعالان بازار در خصوص اینکه آیا قیمت‌های ثبت شده برای میلگرد در حالی‌که نرخ همین کالا در بازارهای دیگر تغییری نکرده است، می‌گوید: در حال حاضر شرکت‌ها اگر با شمش ۵۳۰تومانی که گفته می‌شود وارد بازار شده، میلگرد تولید کنند، فروش این محصول با قیمت ۶۶۰تومان برایشان توجیه دارد اما به نظر می‌رسد تولیدکننده‌ها در حال حاضر با افزایش قیمت پایه محصول خود به دنبال جبران ضررهای پیشین خود هستند.

نگرانی از ورود محصولات وارداتی

در حالی‌که بخشی از بازار نسبت به رونق معاملات فولاد ابراز خشنودی می‌کنند اما برخی معتقدند فروش محصولات با نرخ بالا در مقایسه با محصولات ارزان قیمت وارداتی در درازمدت باعث می‌شود تا با هجوم عرضه محصولات وارداتی مواجه شویم.

از این‌رو یکی از فعالان بازار معتقد است تجار باید با احتیاط و دوراندیشی نسبت به ثبت قیمت اقدام و از هرگونه تعجیل خودداری کنند. ضمن آنکه حساسیت آنها به رشد قیمت فروش‌های پروژه‌ای که اغلب با تناژ بالا هستند، منجر می‌شود.

یکی از تجار آهن نیز با اشاره به توقف روند نزولی قیمت شمش در دنیا می‌گوید: درست است که توقف قیمت‌ها باعث شده تا تجار و خریداران ایرانی هراسی را که قبلا داشتند، از دست بدهند اما باید به این مساله نیز توجه کرد که افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار ایران به‌خصوص میلگرد در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت شمش ثابت بوده و اگر قیمت شمش در بازار جهانی روند صعودی به خود بگیرد، احتمال گذشتن نرخ میلگرد از ۱۰۰۰ تومان وجود دارد. وی معتقد است این تحلیل باعث شده تا بازار نسبت به خرید این کالا اقدام کند.

فروش ۸۵هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس

دیروز مجموعا ۸۵هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس فروخته شد.

براساس این گزارش در پی رقابت خریداران، قیمت همه محصولات ذوب‌آهن افزایش پیدا کرد. برای مثال تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ که با نرخ ۷۰۵تومان پیشنهاد شده بود، ۷۲۰تومان فروش رفت. سبد تیرآهن ۲۰ تا ۲۷ نیز از ۸۸۰تومان به ۹۱۴تومان افزایش یافت.

سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۵ -A۳ نیز از ۶۷۵ به ۷۰۵ تومان رشد کرد. میلگرد ۸ تا ۱۶-A۳ و A۲ نیز با قیمت ۶۸۵تومان پیشنهاد شد که ۷۰۳تومان فروخته شد.

سبد تیرآهن کوتاه ۱۴ تا ۲۷ و میلگرد این شرکت نیز از ۵۹۰تومان به ۶۲۷تومان رشد کرد.

سبد تیرآهن کوتاه ۱۴ تا ۳۰، از ۷۷۵تومان به ۸۰۰تومان افزایش یافت.

میلگرد چینی هم رشد کرد

دیروز میلگرد A۳ چینی هم در ۲ سبد ۱۴ تا ۲۵ و ۱۰ تا ۳۲ عرضه شد که در پی رقابت خریداران به ۶۲۲ و ۶۵۵ ریال رشد کرد.