گروه بورس کالا- دامپینگ چینی‌ها در بازار فولاد اروپا باعث رنجش برخی از تولیدکنندگان این قاره شده است. به‌طوری‌که اتحادیه اروپا روی واردات سیم فولادی از چین تعرفه اعمال کرد تا تولیدکنندگان اروپایی از واردات محصولات چینی متضرر نشوند. سهم صادرات سیم چین به اروپا از ۴/۰ درصد در سال ۲۰۰۴ به ۲/۸ درصد افزایش یافت. در حالی‌که سهم تولیدکنندگان اروپا از ۲/۹۳ درصد به ۳/۸۰ درصد تنزل پیدا کرد. این تعرفه برای مدت ۶ ماه تعیین شده است و ممکن است تا ۵ سال ادامه یابد. دولت چین تصمیم گرفته است که تعرفه صادرات بعضی محصولات فولادی و همچنین برخی از مواد شیمیایی را لغو کند. این اقدام در پاسخ به تغییر تولید و مصرف داخلی و بازار جهانی است که هدف آن تشویق صادرات محصولات دارای ارزش افزوده بالا و بهبود قیمت فولاد تخت نورد شده است.

به نظر می‌رسد ارزان‌فروشی چینی در سایر بازارها نظیر برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس نظیر ایران و قاره آمریکا ادامه دارد.دولت ایران تصمیم دارد با اعمال تعرفه جلوی واردات فولاد چینی را بگیرد. البته کمیسیون ماده یک نظر قطعی را برای رشد غرفه‌ها هفته آینده می‌گیرد. چینی‌ها همچنین تعرفه صادرات محصولات خود را لغو کرده‌اند.

افت تولید فولاد چین

همچنین ماه اکتبر تولید شمش چدن، فولاد خام و محصولات فولادی چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸/۱۶درصد، ۱۷درصد و ۴/۱۲درصد تنزل یافت. در ماه اکتبر تولید ورق گرم چین با ۹/۸درصد کاهش سالانه به ۳۷۰هزار تن و تولید ورق سرد با ۸/۷درصد کاهش سالانه به ۲۵/۱میلیون تن رسید. تولید صفحه متوسط با ۱/۱ درصد افزایش بالغ بر ۶۸/۲ میلیون تن شد. تولید صفحه سنگین نیز به ۵۶/۱ میلیون تن رسید که ۸/۳ درصد افت نشان می‌دهد.