ایسنا - در سه ماه گذشته قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخل با حدود ۲۰ درصد کاهش از ۳۲۰۰ به ۲۶۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یافته است. کیانوش حشمتی ـ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ـ با بیان این مطلب افزود: قیمت‌های بین‌المللی آلومینیوم بیش از بازار داخلی کاهش نشان داده و از ۳۱۰۰ دلار در هر تن به حدود ۱۹۷۰ دلار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌های داخلی شمش آلومینیوم با عرضه و تقاضا تعیین شده و همچنین با توجه به تامین حدود ۱۵ درصد از نیاز داخلی با واردات، هزینه‌های حمل و نقل و عوارض گمرکی نیز به قیمت‌های شمش وارداتی اضافه می‌شود.

به گفته او در حال حاضر بازار فلزات در سطح جهان بازار خوبی نبوده و گردش مالی بازار آلومینیوم در سطح داخلی و خارجی کاهش یافته است. دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: کاهش قیمت شمش آلومینیوم بهترین فرصت برای صنایع پایین دستی وابسته به شمش آلومینیوم است تا با خرید شمش ارزان‌تر، نقدینگی کمتری را صرف تامین مواد اولیه خود کنند.

وی ادامه داد: هر چه قیمت شمش آلومینیوم کاهش یابد، صنایع پایین دستی وابسته احساس آرامش بیشتری کرده و به خصوص در شرایط بحران نقدینگی می‌توانند با شرایط مالی بهتری فعالیت کنند، اما در بخش صنایع مادر و تولیدکنندگان شمش، کاهش قیمت شمش ناخوشایند بوده و با کاهش

قیمت فروش، درآمد آلومینیوم المهدی و ایرالکو به عنوان تنها تولید‌کنندگان شمش آلومینیوم کشور کاهش یافته است.

حشمتی در تبیین علل کاهش جهانی قیمت شمش آلومینیوم گفت: بحران اقتصادی رخ داده در آمریکا نهایتا بر بازار فلزات نیز تاثیر گذاشته؛ همان‌گونه که نفت نیز از بشکه‌ای ۱۴۰ به ۶۰ دلار کاهش قیمت داشته است. وی‌خاطرنشان کرد: ورشکستگی‌های مالی در غرب بر قدرت خرید مردم تاثیرگذاشته و قدرت خرید آن‌ها کاهش یافته است، بنابراین مصرف کالاها کمتر و تولید تولید‌کنندگان نیز کاهش یافته است و طبیعتا با کاهش تولید، قیمت مواد اولیه نیز کمتر می‌شود.

او در ادامه گفت: از طرفی معاملات جهانی و خرید و فروش فلزات رنگین به طور سفته‌بازی و پیش‌خرید‌ی انجام می‌شود که بخشی از کاهش قیمت شمش فلزات نیز ناشی از آثار سوء معاملات پیش‌خریدی است.

وی درباره پیش‌بینی آینده بازار شمش آلومینیوم گفت: بازارهای مالی قابل پیش‌بینی نیست، اما معتقدم که تا چند ماه آینده قیمت‌ها افزایش نیافته و شاید سیر نزولی قیمت شمش آلومینیوم نیز ادامه داشته باشد.