علی‌اکبر هاشمیان استعفا کرد

شایعه مدیرعاملی پورابراهیمی در بورس کالا قوت گرفت

گروه بورس کالا- شایعه برکناری مدیرعامل بورس کالا در حالی قوت می‌گیرد که اعضای هیات‌مدیره این بورس که طبق قانون وظیفه عزل و نصب مدیرعامل را دارند، تاکنون جلسه‌ای در ارتباط با عزل و برکناری سید علی‌اکبر هاشمیان برگزار نکرده‌اند و شخصی را نیز در همین رابطه به سازمان بورس معرفی نکرده‌اند، لذا به لحاظ قانونی بعید به نظر می‌رسد که تا زمان برگزاری مجمع شرکت بورس کالای ایران که حدود ۳ ماه آینده برگزار می‌شود، شاهد تغییر و تحولاتی در سکان‌داری بورس کالای ایران باشیم، البته با برگزاری مجمع شرکت بورس کالا و تغییر در اعضای هیات‌مدیره بورس کالا دو تغییر در ترکیب آن به واسطه تغییر در مدیریت شرکت توسعه معادن روی و کارگزاری بانک کشاورزی، قطعی به نظر می‌رسد. البته شنیده‌ها حاکی است، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران پیش‌تر از رفتن خود خبر داده بود، اما به واسطه تکمیل نشدن برخی فعالیت‌هایی که کلید آن در زمان حضور وی خورده بود، زمان آن را تا برگزاری مجمع عمومی بورس کالا به تعویق انداخته بود.

از مهم‌ترین اقداماتی که در زمان سید علی‌اکبر هاشمیان در بورس کالا صورت گرفته می‌توان به راه‌اندازی بورس محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، ورود و اجرای ابزارهای جدید مبادلاتی مانند آتی، ورود طلا و سکه اشاره کرد. وی همچنین در هفته جاری تالار کیش را به منظور انجام مبادلات بورس نفت راه‌اندازی کرد. همچنین ساخت ساختمان جدید بورس کالا نیز از دیگر اقداماتی است که در زمان وی انجام شده و قصد داشته تا پایان مدت فعالیتش را به پایان برساند.

شایعه‌ها حاکی از آن است که سازمان بورس در نظر دارد محمدرضا پورابراهیمی را که دکترای مدیریت مالی دارد و به مدت ۴ سال به عنوان مدیرعامل بورس کرمان فعالیت داشته و پس از آن به مدت ۳ سال در شورای بورس به عنوان خبره مالی فعالیت کرده را به عنوان مدیرعامل بورس کالای ایران معرفی کند.

استعفای هاشمیان به هیات مدیره نرسیده

با وجود شایعه استعفای مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، وی تاکنون استعفای خود را تسلیم هیات‌مدیره نکرده است.

حسین میرحسین آقا رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران در مورد انتشار خبر استعفای مدیرعامل شرکت بورس کالا ضمن تکذیب آن گفت: وی (مدیرعامل بورس کالا) حدود ۲ الی ۳ماه است اعلام کرده تمایلی به کار در دوره بعدی را ندارد و با توجه به نزدیک‌ بودن دوره فعالیت ایشان این موضوع هم اینک مطرح شده که استعفا داده است.

وی تصریح کرد: ایشان تمایل داشتند که حتی قبل از پایان دوره فعالیت‌شان از سمت خود کناره‌گیری کنند، اما تاکنون استعفایی از سوی ایشان به هیات‌مدیره نرسیده است.

رییس هیات‌مدیره اظهار داشت: در صورت عدم تمایل ایشان به ادامه فعالیت و استعفا، هیات‌مدیره نامزدهای این پست را برای معرفی و تایید به سازمان بورس معرفی خواهد کرد که تاکنون هیچ گزینه‌ای برای این پست از سوی هیات‌مدیره معرفی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بورس‌ها نشان‌دهنده رشد اقتصادی کشورها هستند، بورس‌ها را به نبضی تشبیه کرد که با درست تپیدن جلوه‌گر شفافیت خواهند بود.

وی تصریح کرد: لذا با توجه به امکاناتی که بورس‌ها دارند و موجب جذب سرمایه‌ها شده‌اند، حفظ آرامش از ضروری‌ترین نکاتی است که رعایت آن الزامی به نظر می‌رسد و اگر تغییری هم باشد نباید تلاطمی در آرامش بورس کالا و مبادلات آن به وجود آید.

وی ادامه داد: در طول ۴سال گذشته سیدعلی اکبر هاشمیان نقش خود را به عنوان مدیرعامل بورس کالا به خوبی ایفا کرده و در مورد استقلال بورس فلزات کشاورزی و تبدیل آن به بورس کالا بهترین تصمیم را گرفته و با وجود مشکلات فراوان بورس کشاورزی در آن زمان زمینه مبادلات آن را فراهم آورد.ملاحسین آقا اظهار داشت: همچنین وی در دورانی که کشور در تلاطم تثبیت قیمت‌ها بود توانست با مدیریت صحیح بورس کالا را از گزند حفظ کرده و هم‌اکنون در سبد مبادلات بورس کالا علاوه بر فلزات مختلف شاهد محصولات پتروشیمی نیز هستیم.

وی افزود: تمامی مقدمات مبادلات آتی در بورس کالا فراهم آمده که این نیز مرهون تلاش‌های مدیرعامل بورس است. از دیگر اقدامات ایشان موبایل تریدینگ است که امکان انجام مبادله از راه دور و از طریق تلفن همراه را فراهم آورده است.