معدن و توسعه- تجار میلگرد ساختمانی و انبارداران سعی دارند که با وجود سقوط قیمت‌ها در خاورمیانه از میزان موجودی محصولات میلگرد آجدار خود بکاهند.

به گزارش متال بولتن، یک تاجر بزرگ میلگرد ساختمانی در دبی که اخیرا فعالیت خود را در بازار متوقف کرده است، می‌گوید: بازاری وجود ندارد و تجار برای بقای خود می‌جنگند و روز‌به‌روز وضع خراب‌تر می‌شود. قیمت میلگرد ساختمانی ۱۱۱۰ دلار در هر تن cfr در آخرین قیمت تنزل پیدا کرده است. دست‌اندرکاران بازار میزان زیادی میلگرد ساختمانی در انبار دارند که آن را در ماه‌های اوت / سپتامبر از ترکیه و چین خریده‌اند که در بندر جبل‌علی انبار شده است. به بعضی از خریداران گفته شده است که موجودی یا کالای خود را به انبارهای واقع در منطقه آزاد تجاری جبل‌علی حمل کنند چون مقامات بندری هزینه نگهداری روزانه خود را از ماه نوامبر از ۵ درهم به ۲۰ درهم افزایش داده‌اند.

یک تاجر اهل دبی مطرح کرده است که یکصد هزار تن میلگرد ساختمانی که از ترکیه خریداری شده است در بندر جبل‌علی انبار شده است. کارخانه‌های ترکیه تمایلی به انتقال میلگرد از این بندر ندارند چون هزینه‌های نگهداری بالا است ولی از طرفی خریداری نیز وجود ندارد چون موجودی در انبارهای این منطقه بسیار افزایش پیدا کرده است. گفته می‌شود که با وجود موجودی بالا، محموله‌های کوچک از میلگرد ساختمانی به کارخانه‌های ترکیه به قیمت ۴۰۰ دلار در هر تن برای تحویل در ماه نوامبر سفارش داده شده است که ۵۰ دلار کمتر از قیمت ۴۶۰ـ۴۵۰ دلار در هر تن cfr قبلی است.

یک تاجر دیگر مقیم دبی می‌گوید: من فکر می‌کنم که کارخانه‌ها به‌زودی فروش خود را به خاورمیانه متوقف خواهند کرد و پیش‌بینی می‌کنم که آنها عرضه را محدود کرده و قیمت‌ها را به ۵۰۰ دلار در هر تن cfr خواهند رساند چون در ظرف چند ماه آینده از میزان موجودی انبارهای آنها کاسته خواهد شد.