میلگرد به طور میانگین 2درصد رشد داشت

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی هفته گذشته رونق به بازار آهن بازگشت و آهن‌آلات با رشد قیمت روبه‌رو شدند به گونه‌ای که هر کیلومیلگرد به طور میانگین رشدی ۲درصدی را تجربه کرد.

طی هفته گذشته قفل معاملات آهن پس از گذشت حدود سه‌ ماه و نیم شکسته شد و سرانجام رونق به معاملات بازار آزاد و بورس کالا بازگشت.

فعالان بازار، احتمال افزایش تعرفه واردات فولاد، به کف رسیدن قیمت‌ها و تحریک تقاضا و رشد آرام قیمت‌ها در بازارهای جهانی به ویژه بورس فلزات لندن (LME) را از جمله عوامل اساسی در رونق بازار آهن برشمردند.

البته در این میان فروش نقدی فروشندگان برای پایین آوردن ریسک معاملات نیز در این امر بی‌تاثیر نبوده و شرایط بازار را در مجموع فروشندگان تعیین کردند.

طی شنبه هفته گذشته، نرخ میلگرد اغلب شرکت‌ها در بازار غیررسمی و اعلامی از سوی کارخانه‌ها ثابت بود زیرا بازار منتظر شرایط جدیدی بود و از افزایش نرخ در این روز مقاومت کردند. در روز شنبه هفته گذشته به رغم کاهش قیمت از سوی فولاد اردبیل و پارس آذربایجان، مابقی شرکت‌ها بدون تغییر نرخ، میلگرد خود را در تهران عرضه کردند.

در مدت یاد شده، شمش فولاد جنوب و ذوب‌آهن البرز غرب نیز همانند میلگرد از ثبات نرخ در بازار غیررسمی برخوردار بودند.

در این مدت، تیرآهن از نوسان قیمت برخوردار بود به گونه‌ای که هر شاخه تیر‌آهن ۲۲ و ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان از ثبات نرخ برخوردار بود، اما هر شاخه تیرآهن ۲۴ با رشد و هر شاخه تیر‌آهن ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ با کاهش قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

اما در روز یکشنبه هفته گذشته بازار آهن تکان خورد و تقاضا در این بازار با رشد مواجه شد.

در این روز، به‌رغم رشد قیمت نرخ میلگرد اما اغلب شرکت‌ها محصولات خود را بدون تغییر در بازار غیررسمی عرضه کردند.

در این مدت، به جز میلگرد اهواز، اردبیل و فولاد آذربایجان میلگرد مابقی شرکت‌ها بدون تغییر نرخ در بازار تهران به فروش رسیدند.

در مدت مورد بررسی، شمش فولاد جنوب با رشد بین یک تا یک و نیم درصدی روبه‌رو بود. در مبادلات روز یکشنبه هفته گذشته اما تیرآهن از ثبات نرخ برخوردار بود به جز هر شاخه تیرآهن ۲۲ و ۲۴ که با افت ۹۰ و ۷۰هزار ریالی عرضه شد.

طی دوشنبه هفته گذشته همانند دو روز نخست هفته بازار همچنان با رشد تقاضا مواجه شد.

در این روز اغلب فعالان از رونق در معاملات آهن در این بازار خبر دادند. میلگرد اهواز، اردبیل، الیگودرز،‌ پارس و آذربایجان با افزایش قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.

در مدت یادشده، شمش فولاد تولیدکنندگان داخلی نیز شاهد رشد قیمت در بازار غیررسمی بود. اما تیرآهن در مبادلات روز دوشنبه هفته گذشته بیستم آبان‌ماه جاری از بازار میلگرد متفاوت بود به طوری که در این روز سبد تیرآهن ریز و درشت ذوب‌آهن اصفهان کاهش نرخ داشت. در مبادلات روز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه جاری در مجموع روند قیمت در بازار غیررسمی آهن افزایشی بود. به گونه‌ای که نرخ میلگرد اغلب شرکت‌ها با رشد روبه‌رو شده بود.

در مدت یاد شده شمش فولاد تولید داخل نیز نسبت به روز قبل از آن رشد قیمت را تجربه کرد. در این مدت، تیرآهن نیز شاهد رشد قیمت بود به‌طوری‌که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با افزایش ۴۵، ۴۰ و ۴۰هزار ریالی در بازار تهران به فروش رسید. در مدت مورد بررسی هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ نیز با رشد ۲۰، ۲۰، ۳۰ و ۵۰ هزار ریالی در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

در مبادلات روز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه جاری روند قیمت‌ها افزایشی بود و علت این امر انگیزه خرید از سوی مصرف‌کنندگان اعلام شد که موجب شد تا موجی از تقاضا در بازار آهن ایجاد شود.

در مدت یاد شده میلگرد اغلب شرکت‌های تولیدکننده بخش خصوصی با رشد قیمت روبه‌رو شد. در این روز تنها میلگرد عرضه شده از سوی مجتمع فولاد بناب و پارس بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

در این مدت، شمش فولاد جنوب و ذوب آهن البرز غرب نیز رشد قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کردند. در روز یاد شده همچنین تیرآهن شاهد رشد قیمت در بازار تهران بود و تمام سایزهای آن با افزایش بین ۱۰ تا ۳۸۰ هزار ریالی عرضه شد.

طی هفته گذشته نرخ هر کیلو میلگرد به‌طور میانگین رشدی دو درصدی را تجربه کرد به‌طوری که نرخ هر کیلو میلگرد اهواز از ۷هزار به ۸هزار ریال، اردبیل از ۶۷۵۰ به ۸۳۰۰ ریال، البرز از ۸۳۰۰ به ۸۸۰۰ ریال و قزوین از ۶۸۰۰ به ۸۲۰۰ ریال رسید.

در هفته یاد شده، هر شاخه تیرآهن ۱۴ از یک میلیون و ۲۲۰هزار ریال به یک میلیون و ۲۷۰ هزار ریال و هر شاخه تیرآهن ۲۷ از ۴ میلیون و ۴۰۰هزار ریال به مبلغ ۴میلیون و ۵۷۰هزار ریال رسید. در این مدت، همچنین شمش فولاد ۱۲ متری ۱۲۵×۱۲۵ فولاد جنوب از ۶۴۰۰ ریال به ۶۸۰۰ هزار ریال و شمش فولاد SPا۵ ۱۲۵×۱۲۵ ذوب‌آهن البرز غرب از ۶۶۰۰ ریال به ۷۳۰۰ ریال رشد یافت.

در این میان فعالان و کارشناسان بازار معتقدند، رشد تقاضا موقتی است و با توقف خرید از سوی خریداران تا آخر آبان‌ماه امسال دوباره تعادل به بازار آهن باز خواهد گشت.