گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: کاهش شدید نرخ پایه پیشنهادی از سوی عرضه‌کنندگان، افزایش نقدینگی در بازار، آغاز فصل مصرف مواد پلاستیکی، محدودیت حجم عرضه و عرضه برخی محصولات جدید، تقاضای خرید را در چند روز اخیر در بازار محصولات پتروشیمی به خصوص در گروه پلیمرها افزایش داد.

بنابراین گزارش پس از کاهش ارزش نفت در بازارهای جهانی، شرکت بازرگانی پتروشیمی، نرخ پایه پیشنهادی محصولات خود را با تصویب هیات‌مدیره بورس کالا به شدت کاهش داد، اما نحوه عرضه کالاها به همراه شرایط عمومی بازار به گونه‌ای انجام شد که در تمامی عرضه‌ها، درپی عدم تعادل عرضه و تقاضا، قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت که این اتفاق از سوی برخی فعالان بازار غیرمنطقی بود.

به گفته برخی کارگزاران بورس طی معاملات این هفته نه تنها برخی اقدامات عرضه‌کننده بلکه نحوه اجرای سیستم معاملاتی بورس نیز دچار اشکالاتی اساسی بود.

عرضه محدود، عامل رشد قیمت بود

یکی از فعالان بورس کالا در خصوص رشد تقاضا در بازار پتروشیمی طی هفته جاری می‌گوید: در جریان عرضه محصولات در بورس این مطلب که تعدادی از آنها از جمله پلی‌اتیلن سبک خطی ۴۱۰ و پلی‌پروپلین PPC۳۰۲، حداکثر تا ۲ ماه آینده عرضه نمی‌شوند مطرح شد، از این‌رو خریداران برای خرید آنها با توجه به اینکه نرخ مناسبی نیز پیشنهاد شده بود، با یکدیگر رقابت کردند.

۵۰ تن مبنای کشف نرخ نیست

یکی از کارگزاران بورس با اشاره به عرضه ۵۰تن پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی تبریز می‌گوید: عرضه محدود این کالا در حالی‌که تقاضای بازار بسیار بالا بود، باعث شد تا قیمت نزدیک به ۴۰درصد افزایش پیدا کند.

وی معتقد است بورس نباید اجازه کشف نرخ کالاها را با تناژ پایین بدهد، چرا که این امر باعث گمراه‌شدن بازار و ثبت نرخ‌های غیرواقعی می‌شود.

اعتراض به عرضه مجدد یکی از کالاها

یکی دیگر از مواردی که طی این هفته باعث اعتراض فعالان بورس شد، فسخ معامله یکی از محصولات جدید عرضه شده در بازار بود.

پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۱۸ که برای اولین‌بار در بورس عرضه می‌شد با نرخ ۹۲۴تومان در روز شنبه در تابلوی بورس ثبت شد که همانند دیگر کالاهای عرضه شده، تقاضای بالایی داشت. در نتیجه با کارگزاران رقابت کرده و نرخ‌های پیشنهادی خود را انتخاب کردند.

در این عرضه حداکثر نرخ بازار ۱۰۰۰ تومان اعلام شده بود، در نتیجه از ۲۱ کارگزار ۲۰ کارگزار نرخ‌هایی بین ۹۲۴ تا ۱۰۰۰ تومان را وارد سیستم کردند، اما یکی از کارگزاران به اشتباه نرخ بالاتر از ۱۰۰۰ تومان را که برای سیستم تعریف نشده بود، وارد سیستم کرد.

به دلیل بروز این اشتباه ناظر تالار مجددا عرضه را تکرار کرد که این اقدام با اعتراض کارگزاران روبه‌رو شد. به عقیده آنها، عرضه مجدد این کالا باعث شد تا قیمت آن محصول

به صورت غیرمنطقی در عرضه مجدد افزایش پیدا کند. یکی از کارگزاران در این خصوص می‌گوید: خریداران از آنجایی که از قیمت‌های یکدیگر اطلاع‌ پیدا کرده بودند نرخ‌های بالاتری را ثبت کردند که این مساله به رشد کاذب قیمت این کالا منجر شد. به عقیده وی، اشتباه یک کارگزار نباید به فسخ کل معامله این محصول منجر می‌شد.

بازار به فصل مصرف رسید

یکی از فعالان بازار در عین حال با اشاره به رشد قابل توجه قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی امیرکبیر در روز یکشنبه می‌افزاید: این کالا در حال حاضر ۱۴۷۰تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

وی عامل اصلی رشد تقاضا را کاهش قیمت‌های پایه از سوی بازرگانی پتروشیمی اعلام کرد و گفت: بسیاری از خریداران و تجاری که مدت‌ها بود به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار فعالیت نمی‌کردند، در پی کاهش قیمت‌های پایه وارد بازار شده‌اند ضمن اینکه همواره پاییز فصل مصرف محصولات پلاستیکی است. وی می‌گوید: استفاده از مواد پلاستیکی برای پوشش زمین‌های کشاورزی و استفاده از وسایل یک بار مصرف در ایام محرم و صفر از دلایل رشد تقاضای محصولات پلاستیکی در این فصل است.