عرضه ورق لغو شد

آزاده حسینی

روزگذشته مشتریان بسیاری منتظر عرضه فولاد مبارکه اصفهان ماندند، اما طولانی شدن جلسه مسوولان فروش این شرکت در سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن موجب شد تا عرضه این شرکت به هفته آینده موکول شود.

شایعه کاهش شدید قیمت ورق قوت گرفت

با کاهش قیمتی که در روزهای قبل از سوی ذوب آهن اصفهان شکل گرفته بود، فعالان بازار این انتظار را داشتند که فولاد مبارکه نیز نرخ محصولاتش را پایین بیاورد، اما انتظار متقاضیان برآورده نشد و تا هفته آینده باید صبر کنند، شنیده‌ها حاکی از آن بود که جلسه مسوولان فروش شرکت فولاد مبارکه نیز برای راضی کردن مسوولان ایمیدرو و وزارت صنایع ومعادن برای کاهش قیمت بوده است.

به هر حال فولاد مبارکه دیروز با وجود حضور مشتریان در تالار بورس کالا موفق به فروش محصولاتش نشد.

حضور خریداران بزرگ محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا نشانگر این موضوع بود که این شرکت قصد پایین آوردن قیمت تا حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان را دارد، اما در نهایت مشخص نشد که با کاهش قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا موافقت شده است یا نه؟

رشد تعرفه واردات تقویت منافع ملی

فعالان بازار انتظار داشتند با وجود پایین آمدن سطح قیمت ورق در بازار، فولاد مبارکه نیز قیمت‌های خود را کاهش دهد.

برخی فعالان بازار را پر از محصولات وارداتی بی‌کیفیت دانستند و خواستار افزایش تعرفه‌ها شدند.

فعالان بازار عقیده داشتند به دلیل اینکه عده‌ای محموله ورق در حال واردات دارند، با افزایش تعرفه‌ها مخالفند در حالی‌که با رشد تعرفه، بازار رونق گرفته و بهتر است به جای منافع فردی به منافع ملی نگریست.

با وجود آمادگی کامل بازار برای مبادله ورق دیروز این محصول عرضه نشد و با وجود اعلام ناظر تالار برای عرضه محصولات این شرکت در امروز، عرضه آن به هفته آینده موکول شد، این در حالی است که فولاد مبارکه محصولات قابل عرضه خود همچنین محصولات نورد و لوله اهواز را از روز قبل از سایت رسمی بورس کالا اعلام کرده بود.

تداوم تقاضا برای میلگرد

وجود تاخیر در عرضه و لغو عرضه ورق، در گروه محصولات فولادی عرضه مجدد ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان رونق به بازار بخشید. به‌طوری‌که با وجود عرضه ۴۲۰۰ تن محصول میلگرد ۲۰ تا ۱۴-۳اA ذوب‌آهن اصفهان به دلیل رشد تقاضا تا بیش از ۱۵هزار تن افزایش عرضه داد.

معامله میلگرد، دیروز با تقاضای زیاد کارگزاران صورت گرفت، این محصول در ابتدای عرضه با حجم ۴۲۰۰ تن روی تابلو آمده و به فروش رسید که بعد از پایان زمان خرید به دلیل درخواست زیاد کارگزارانی که در خرید این محصول ناکام مانده بودند این محصول مجددا به روی تابلو آمد، البته ناظر تالار اعلام کرد اگر یکی از خریداران از عرضه مجدد ناراضی باشد این محصول به روی تابلو نمی‌آید، اما به دلیل اینکه اعتراضی برای عرضه مجدد آن وجود نداشت و تقاضا برای این محصول ذوب‌آهن لحظه به لحظه در حال افزایش بود، مجدد به روی تابلو آمده و روی نرخ ۶۶۰ تومان بسته شد، حجم مبادله این محصول ۱۵هزار و ۹۶۰تن بود.

دیگر محصول ذوب‌آهن اصفهان، تیرآهن نمره ۱۴ تا ۱۸ بود که این محصول نیز با حجم ۴۴۰۰ تن به روی تابلو آمد که به دلیل رشد تقاضا شرکت تا حجم ۲۴هزار و ۲۰۰ تن آن را افزایش داد که در نهایت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن آن با نرخ پیشنهادی فروشنده یعنی ۷۰۵ تومان به فروش رسید.محصولات ذوب‌آهن دیروز به‌صورت نقدی مورد مبادله قرار گرفت.

به دلیل رونق محصولات آهنی فولاد آذربایجان نیز میلگرد خود را روی تابلو آورد که ۲ هزار و ۸۰ تن میلگرد ۲۲،۲۵-۳اA و

۳ هزار و۱۲۰ تن میلگرد ۲۰ تا ۱۴-۳اA با نرخ ۶۶۰۰ تومان مورد مبادله قرار گرفت. تاریخ تحویل محصولات فولاد آذربایجان پایان آذرماه بود.

آلومینیوم فروش نرفت

دیروز در گروه آلومینیوم به رغم عرضه محصولات المهدی در ۷ رینگ جداگانه، اما مبادله‌ای برسر این محصولات صورت نگرفت.

کسادی بازار جهانی و داخلی و پایین نیامدن فروشنده از نرخ‌های پیشنهادی از عمده دلایل رکود بازار آلومینیوم در روز گذشته بود.