شانا- هیات پذیرش بورس کالا در جلسه امروز خود، ورود ۷ محصول از سوی بازرگانی پتروشیمی را بررسی می‌کند.

مهرزاد نامداری، عضو هیات پذیرش بورس کالای ایران، از برگزاری جلسه هیات پذیرش خبر داد و گفت: امروز هیات پذیرش بورس کالا برای پذیرش ۷ محصول از مجموعه کالاهای مجتمع‌های بازرگانی پتروشیمی تشکیل می‌شود.

وی افزود: نفت کوره، بنزن، کربنات سدیم سبک و سنگین، اورتوزایلین، پارازایلین و سود کاستیک (NAOH) محصولاتی هستند که به ترتیب در دستور کار هیات پذیرش قرار می‌گیرند.

نامداری، ادامه داد: علاوه بر محصولات عنوان شده ۶ کالای دیگر نیز به زودی مورد بررسی هیات پذیرش قرار خواهند گرفت که هم اکنون در انتظار تحویل مستندات مجتمع‌های تولید کننده این محصولات هستند.

عضو هیات پذیرش بورس کالای ایران، ادامه داد: شرکت بازرگانی پتروشیمی مجموعه کالاهای گروه پلیمر را وارد بورس کرده و کالاهای گروه محصولات شیمیایی نیز با پذیرش کالاهای عنوان شده به اتمام می‌رسد و گروه کالاهای پایین دستی پتروشیمی در فاز اول بورس نفت، با اتمام مراحل پذیرش این کالاها کامل می‌شود.

نامداری ادامه داد: مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و برزویه درخواست پذیرش محصول اورتوزایلین را دارند. همچنین مجتمع‌های پتروشیمی امیرکبیر تبریز، جم و بندر امام در صدد هستند تا نفت کوره را در بازار بورس عرضه کنند.

وی افزود: کربنات سدیم از سوی پتروشیمی رازی، سود کاستیک از سوی پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی شیراز و در نهایت پارازایلین نیز از سوی پتروشیمی‌های برزویه، بوعلی سینا و بندر امام وارد بازار بورس خواهد شد. عضو هیات پذیرش بورس کالای ایران، درباره طی مراحل پذیرش این محصولات، گفت: درخواست اولیه پذیرش محصولات عنوان شده ۳۰ مهر ماه به هیات پذیرش داده شد و پس از طی مراحل بازنگری و تکمیل مستندات، سرانجام چهارشنبه گذشته (۱۵ آبان) به جمع بندی نهایی رسید و در جلسه امروز مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

نامداری، درباره افت شدید قیمت محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس نفت، اظهار داشت: این امر تنها به رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی مربوط نیست، بلکه به دلیل تاثیرپذیری از قیمت‌های جهانی و اقتصاد سایر کشورهای جهان، در سایر بخش‌های بورس نیز دیده می‌شود. همچنین، علاوه بر موارد یادشده، میزان تقاضا در بخش داخلی نیز کاهش چشمگیری داشته است.