آزاده حسینی

تغییر در تعرفه واردات فولاد به منظور بررسی و کارشناسی مجدد در سالجاری در اختیار کمیسیون ماده یک قرار گرفت.

یک منبع آگاه از اعضای کمیسیون ماده یک با بیان مطلب فوق به دنیای اقتصاد گفت: مجتمع فولاد مبارکه شکایتی نسبت به دامپینگ به وزارت بازرگانی ارسال کرده و خواستار افزایش تعرفه واردات ورق شده بود. وی ادامه داد: با تایید این مطلب از سوی وزارت صنایع و معادن و دریافت نامه‌‌ای از وزارتخانه مذکور در ارتباط با افزایش تعرفه واردات فولاد، این درخواست از سوی وزارت بازرگانی در اختیار کمیسیون ماده یک قرار گرفت.

وی تاکید کرد: پیشنهاد تغییر نرخ‌ تعرفه‌ها در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار گرفته و به زودی بررسی خواهد شد.

وی در مورد مدت زمان فرآیند تصویب طرح فوق گفت: بستگی به حساسیت موضوع و شرایط بازار دارد و نمی‌شود زمان دقیقی برای تصویب طرح فوق اعلام کرد.

این منبع آگاه اظهار داشت: این طرح در صورت تایید از سوی کمیسیون ماده یک در اختیار هیات وزیران برای تصویب یا رد قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اعضای کمیسیون ماده یک گفت: این کمیسیون از ۹ عضو تشکیل شده که هر عضو یک حق رای داشته و شامل نماینده‌ای از سوی وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و معادن، گمرک از وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و اتاق تعاون و اتاق بازرگانی است.

یادآور می‌شود تعرفه واردات فولاد در فروردین ماه سال‌جاری به دلیل حمایت از فعالان در شرایط رونق بازار و رشد تقاضا کاهش یافته و در برخی موارد حذف شد، اما در حال حاضر به دلیل رکود مبادلات در بازار آهن و کاهش حجم تقاضا، تولیدکنندگان داخلی درخواست دارند تا در مقابل محصولات وارداتی از سوی دولت حمایت شده و خواستار افزایش تعرفه‌ها هستند.