رونق معاملات آهن در بورس کالا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در پی رشد قریب‌الوقوع و دور از انتظار تقاضای خرید تیرآهن و میلگرد در بورس کالا، بیش از ۷۵هزار تن محصول در رینگ فولادی فروش رفت.

بنابراین گزارش روز گذشته بورس کالا با اتفاق نادری روبه‌رو شد؛ چراکه به‌رغم رکودی که در بازار آهن وجود دارد، تجار و خریداران زیادی با حضور در بورس و ثبت سفارشات خرید خود، هیاهوی خاصی در بازار ایجاد کردند و با این اقدام خود بسیاری از فعالان بورس و کارگزاران را غافلگیر کردند.

هرچند برخی کارگزاری‌ها معتقدند روز شنبه و در جریان تماس‌های متعددی که از سوی خریداران برقرار می‌شد انتظار رونق معاملات را داشته و پیش‌بینی چنین شرایطی را می‌کردند اما در عین حال برای بسیاری از آنها تحلیل و بررسی علل این رویداد همچنان پر از ابهام بود. به طوری که اغلب نمی‌توانستند دلیل خاصی برای این رفتار بازار عنوان کنند.

رقابت بر سر اولین سبد تیرآهن ذوب‌آهن

رشد تقاضا در بازار تا حدی بود که قیمت اولین عرضه ذوب‌آهن اصفهان که تیرآهن ۱۴ تا ۳۰ بود در پی رقابت کارگزاران از ۷۴۰۰ریال به ۷۵۲۷ریال افزایش پیدا کرد. دیگر محصولات عرضه‌شده نیز با نرخ‌های ثابت معامله شد.

اعتراض به فسخ معامله ۷هزار تنی

یکی از اتفاقات جالب‌توجه در معاملات روز گذشته اعتراض کارگزاران به درخواست فسخ معامله ۷هزار تنی بود.

روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان یک سبد میلگرد را در ۲پارت ۷هزار تنی عرضه کرد که یکی از آنها فروش رفت اما در انتهای معاملات، خریدار اعلام کرد از خرید منصرف شده، اما دیگر کارگزاران این تصمیم را قبول نکرده و در نهایت ناظر تالار در پی فشار آنها، فسخ این معامله را قبول نکرد.

کارگزاران بورس معتقد بودند با توجه به حجم بالای این خرید، بخش اعظمی از خریدهای دیگر بازار بر مبنای آن انجام شده و این رویه نه تنها برخلاف اصول بورس است بلکه به اعتماد خریداران دیگر ضربه می‌زند. به عقیده کارگزاران معترض، اصول معاملات بورس در هیچ شرایطی نباید تغییر کرده و به هر بهانه‌ای معامله فسخ شود.

دنباله‌روی تجار از یکدیگر

در همین راستا تعدادی از فعالان بازار خریدهای انجام شده در بورس را به رونق عرضه‌های اول مربوط دانسته و معتقد بودند، در شرایط فعلی تجار به حرکت‌های یکدیگر توجه می‌کنند و اگر کسی اقدام به خرید می‌کند با این تحلیل که احتمالا زمان خرید فرا رسیده، نسبت به خرید اقدام می‌کند.

یکی از تجار بازار در این خصوص می‌گوید: در معاملات امروز (یکشنبه) برخی تجار روش تقلید را در پیش گرفتند و وقتی دیدند که برخی خریداران در عرضه اول حتی حاضر به رقابت شدند، با این پیش‌بینی که احتمالا شرایط بازار در روزهای آینده تغییر می‌کند یا اینکه خبری در بازار وجود دارد، سفارشات خود را وارد بازار کردند.

آیا نرخ‌ها به کف رسیده

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که روز گذشته و در پی رشد تقاضای بورس مطرح شد، این بود که آیا نرخ تیرآهن و میلگرد در بازار به کف رسیده یا خیر؟

در همین راستا، در حالی که برخی فعالان بازار معتقدند قیمت‌ها به کف رسیده و امکان کاهش بیشتر نرخ‌های فعلی وجود ندارد اما هنوز هستند افرادی که معتقدند امکان کاهش بیشتر نرخ میلگرد وجود دارد.

بر اساس تحلیل این افراد، قاعدتا این امکان وجود دارد که نرخ میلگرد تا ۶۰۰ تومان پایین بیاید. این گروه رشد تقاضا را نه به تثبیت قیمت‌ها بلکه به امیدواری تجار نسبت به تعیین تعرفه واردات با نرخ بالاتر مربوط می‌دانند.

به عقیده این گروه برخی تجار امیدوارند با تعیین تعرفه و روشن شدن تکلیف آن، بازار میلگرد وضعیت بهتری به خود بگیرد، بنابراین نسبت به خرید اقدام کردند.

موجودی انبارها کم شده

یکی دیگر از تجار بازار، کم شدن موجودی بازار را یکی از دلایل رشد تقاضا عنوان کرده و می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از انبارها، از موجودی آهن خالی شده است. ضمن آن که علاوه بر این مساله تجار مدت‌‌ها است که خرید نکرده‌اند و نمی‌توانند بیش از این نقدینگی خود را معطل نگه دارند. به گفته وی تجار باید پول و وجوه خود را در گردش و چرخه معاملات نگه دارند بنابراین سعی می‌کنند از حداقل سود موجود بین نرخ‌های بورس و بازار آزاد استفاده کنند.

جو روانی رشد نرخ بیلت در لندن

یکی از تجار با اشاره به رشد قیمت بیلت در بورس لندن، می‌گوید: طی هفته گذشته نرخ بیلت در این بازار تثبیت شده و هر چند قیمت‌های آن تاثیر مستقیمی در بازار ما ندارد، اما جو روانی ناشی از آن، بسیار تاثیرگذار است. به گفته وی، افزایش بیلت خصوصا بیلت مدیترانه در امیدواری تجار ایرانی تاثیرگذار بوده است.

کاهش تولید در دنیا

یکی دیگر از فعالان بازار با اشاره به اخبار رسیده از کارخانجات بزرگ دنیا و کاهش تولید این کارخانه‌‌ها می‌گوید: کاهش تولید در کارخانه‌های بزرگ دنیا، تولید بیش از ۸۰درصد میلگرد در کشور با شمش ۵۵۰ تا ۶۰۰دلاری از جمله دلایل رشد نسبی تقاضا در بازار است.

وی معتقد است احتمالا دوره تردید تجار ایرانی رو به اتمام است و از نظر بسیاری از آنها انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها بیهوده است.

در همین حال انتظار ثبات سیاسی در دنیا که ناشی از انتخاب باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است نیز به عنوان یکی دیگر از احتمالات مطرح شده در این خصوص بود.

دیگران هم فروختند

دیروز نه تنها ذوب‌آهن بلکه گروه ملی و فولادآذربایجان هم موفق به فروش محصولات خود پس از چندین ماه بود.

در این روز شرکت گروه ملی ۱۲۰۰تن سبدمیلگرد A۳/A۲ را با نرخ ۶۶۰تومان فروخت. فولاد آذربایجان نیز ۲۰۰ تن سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴ - A۳ خود را با نرخ

۶۶۰ تومان به فروش رساند. ذوب‌آهن اصفهان نیز ۷هزار تن سبد تیرآهن و میلگرد را با نرخ ۷۰۲تومان، ۲۰۰۰تن سبد تیرآهن ۱۴ تا ۳۰ با نرخ ۷۵۲تومان، ۱۸هزار و ۴۸۰ تن سبد میلگرد و تیرآهن با نرخ ۶۸۵تومان، ۳۹هزار و ۶۰۰تن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ با نرخ۷۰۵ تومان، ۴۰۰تن میلگرد ۲۲ و ۱۸- A۳، با نرخ ۶۶۰تومان، ۲هزار تن میلگرد ۱۴ تا ۲۰-A۳ با نرخ ۶۶۰ تومان و ۶۶۰ تن سبد میلگرد طول کوتاه ۱۲ تا ۲۵-A۳ را با نرخ ۵۵۱ تومان فروخت.