گروه بورس کالا- ذوب‌آهن سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰هزار تن آهن‌آلات طی ۱۰ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل ذوب‌آهن سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ اقدام به تهیه طرح ملی ذوب‌آهن با عنوان شرکت نیکو صنعت غزال کرده است، ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰هزار تن فولاد، تیرآهن، میلگرد، نبشی و ... را از جمله ویژگی‌های این طرح برشمرد!

مهندس شه‌‌بخش افزود: در صورت راه‌اندازی فاز اول این طرح ۵۰۰ نفر و با راه‌اندازی کامل آن به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۴هزار نفر مشغول به کار خواهند شد که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و تاریخی بزرگ‌ترین طرح و واحد صنعتی استان سیستان و بلوچستان است.

وی تصریح کرد: پس از دریافت مجوز از وزارت و سازمان صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان و طی مراحل اداری از قبیل اختصاص زمین، تامین انرژی و ... با تامین اعتبار از سوی بانک صادرات نسبت به آغاز فعالیت روی این طرح اقدام کرده و به دلیل انگیزه زیاد حتی قبل از تخصیص اعتبار مرحله اجرای فونداسیون و عملیات زیرساختی را پشت سر گذاشت.

مدیرعامل سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: طرح مذکور به علت موفقیت مکانی مناسب و دسترسی آسان به شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی و همچنین کاهش جرم از ویژگی‌های خاص برخوردار است.

وی میزان سرمایه‌گذاری قطعی برای طرح ذوب‌آهن سیستان و بلوچستان را به طور قطعی ۶۸ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از این میزان ۱۴میلیارد تومان آورده شرکت بوده و ۱۰میلیون یورو از حساب ذخیره ارزی و ۴۰میلیارد تومان از طریق بانک صادرات تامین شده است.

شه‌بخش با بیان این که طرح یاد شده از سال ۱۳۸۵ تا کنون مسکوت مانده است، افزود: این طرح به علت عدم آگاهی و همکاری مسوولان استان سیستان و بلوچستان به ویژه استانداری‌های قبلی و کارشکنی‌های دیگر مسوولین دچار وقفه شده است.

وی عدم تخصیص زمین مورد نیاز از سوی اداره امور اراضی جهاد کشاورزی استان و عدم تخصیص آب کافی از سوی شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان را از جمله مشکلات پیش روی این طرح برشمرد.

شه‌‌بخش خواستار حمایت دولت شد و تصریح کرد: در صورت حمایت مسوولین طی ۱۰ ماه آینده طرح یاد شده راه‌اندازی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اما متاسفانه با وجود تاکید دولت و مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی در زمینه این طرح اما به علت عدم نداشتن اطلاعات کافی برخی از مسوولین استان در زمینه صنعت، طرح یاد شده مسکوت مانده است.