میلگرد 660  تومانی فولاد آذربایجان خریدار نداشت

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز در حالی ۶۴۰ تن تیرآهن ذوب‌آهن در بورس کالای ایران معامله شد که اغلب فعالان و کارگزاران معتقد بودند قیمت‌های آن در مقایسه با بازار، بالاتر است.

بنابراین گزارش، تیرآهن ۳۰ با نرخ ۹۲۵ تومان و تیرآهن ۱۶ تا ۳۰ نیز با نرخ ۸۶۰ تومان معامله شد.

با توجه به اینکه این معاملات نیز طی روال چند هفته اخیر به صورت پروژه‌ای و طبق تعهدات ذوب‌آهن و خریدار انجام شد قیمت‌های آن نمی‌تواند مبنای عرضه و تقاضا باشد.

از این رو به نظر فعالان بازار اگر خریدار دیگری برای این کالا وجود داشت این احتمال که نرخ آن کاهش یافته و به قیمت‌های بازار برسد وجود داشت، اما به دلیل رکود حاکم بر بازار و به حداقل رسیدن حجم معاملات محصولات فولادی، قیمت‌ها همچنان بر مبنای نرخ‌های پیشنهادی عرضه‌کننده ثبت می‌شود. هرچند کارگزاران بورس معتقدند قیمت‌های بورس از بازار آزاد بالاتر است و این دقیقا برخلاف عرف بازار است، اما با توجه به شرایط ویژه بازار و نگرانی از عدم ثبات قیمت‌ها، به نظر می‌رسد در عین حال تمامی فعالان بازار از ثبت این نرخ‌ها در بازار و عدم کاهش بیشتر قیمت‌ها راضی هستند.

یکی از کارگزاران بورس در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر وضعیت تیرآهن به لحاظ انحصاری بودن تولید آن در ذوب آهن اصفهان و مرغوبیت آن و همچنین به دلیل کم‌بودن حجم آن در بازار از وضعیت خوبی برخوردار است و اگر قیمت آن در بورس ثابت بماند احتمال رشد حجم تقاضا وجود دارد.

وی معتقد است در حال حاضر تاجران آهن روی تیغ دو لبه قرار دارند و در این خصوص می‌افزاید: اگر قیمت‌ها در بورس پایین بیاید تاثیر خوبی بر بازار ندارد، ضمن اینکه اگر قیمت آن افزایش یابد، توجیه ندارد، از سوی دیگر در حال حاضرقیمت‌ها در بورس بالاتر از بازار است و برای تجار توجیه خرید ندارد.

به گفته یکی از فعالان بازار در حال حاضر بازار بر روی میلگرد حساسیت بیشتری دارد به طوری که روز سه‌شنبه شایعه عرضه میلگرد ذوب‌آهن در بورس برای روز چهارشنبه مطرح شد و به همین دلیل بسیاری از فروشندگان بازار آزاد نرخ‌های خود را پایین آوردند.

اما در ساعات پایانی روز سه‌شنبه با انتشار خبر حذف سبدهای میلگرد این شرکت از لیست عرضه‌های بورس، تا حدودی نگرانی از کاهش مجدد قیمت میلگرد در بازار از بین رفت.

ذوب‌آهن مشتری‌مدار است

در همین حال یکی دیگر از کارگزاران بورس در خصوص معاملات فعلی بورس می‌گوید: ذوب‌آهن همیشه شعار مشتری‌مداری را در بورس مطرح کرده و در شرایط فعلی یکی از دلایلی که نرخ پایه خود را کاهش نمی‌دهد نیز همین مساله است. به گفته او هنوز میلگردهایی در بازار و انبارها وجود دارد که با نرخ ۱۲۰۰ تومان از سوی ذوب‌آهن فروخته شده بنابراین اگر این شرکت در شرایطی که قیمت‌ها به‌خصوص میلگرد در سراشیبی قرار دارد با نرخ پایین‌تر عرضه کند باعث می‌شود ضرر و زیان خریداران قبلی این شرکت بیشتر شود.

وی معتقد است در شرایط فعلی داشتن استراتژی قوی در صادرات به‌خصوص در برخی کشورهای همسایه و کنترل شدید واردات می‌تواند به حل مشکلات بازار کمک کند. این فعال بازار می‌گوید: رقبای ما در دنیا با شکستن نرخ‌های خود بازار منطقه را به دست گرفته‌اند، اما ما می‌توانیم با استراتژی مشخص مشکلات بازار خود را حل کنیم.

میلگرد آذربایجان ۶۶۰ تومان عرضه شد

روز گذشته میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳ A،ت۱۰۰۰ تن با نرخ ۶۶۰ تومان عرضه شد اما معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت. علاوه بر آن در این روز مجتمع فولاد کویر میلگرد ۱۴-۳ A خود را ۲۰۰ تن با نرخ ۸۱۰ تومان عرضه کرد، اما معامله نشد.

شمش قزاقستان فروش نرفت

روز گذشته شمش خالص Pا۱۰۰۰ ایرالکو با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ ریال معامله شد. شمش خالص Pا۵۰ این شرکت نیز با نرخ ۲۵ هزار و ۹۰۰ ریال دادوستد شد. دیروز شمش ۱۵۰ /۱۵۰ KSP قزاقستان ۵ هزار تن با نرخ ۶۲۰تومان عرضه شد، اما فروش نرفت. محل تحویل این محصول بندر انزلی و سلف ۳۰/۹/۸۷ بود.