گروه ریو تینتو (Rio Tinto Group)، سومین شرکت معدنکاری بزرگ جهان، گفت که قیمت‌های فلزات شامل آلومینیوم و مس در سال آینده با تثبیت اقتصاد چین و کاهش ظرفیت تولید شرکت‌های غیرسودده ممکن است افزایش یابد.

ویوک تولپول (Vivek Tulpule)، اقتصاددان ارشد ریو تینتو، در مصاحبه‌ای در شیکاگو گفت که با تثبیت رشد اقتصادی چین در حد ۹‌درصد در سال و کاهش تولید شرکت‌های پر هزینه، ممکن است روند عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت فلزات شود. در سالی که در حال گذر است قیمت مس با ۴۹‌درصد افت و قیمت آلومینیوم با ۲۰‌درصد کاهش روبه‌رو شده، و این در حالی است که هزینه های انرژی و مواد خام شرکت‌های تولیدکننده این فلزات افزایش یافته است.

تولپول گفت، «باعث شگفتی فراوان من خواهد شد اگر قیمتها در سال آینده مدت زیادی در حد سطوح کنونی باقی بمانند. به لحاظ تاریخی، وقتی که قیمت‌ها به هزینه‌ها نزدیک می شوند مستعد افزایش می‌شوند. چند ماهی بیشتر نخواهد گذشت که مجددا قیمت‌ها سیر صعودی را در پیش خواهند گرفت.» تولپول گفت که حدود ۲۵‌درصد از صنعت آلومینیوم جهان، از جولای سال جاری که قیمت این فلز تقریبا افتی در حد یک سوم داشته، با زیان روبه‌رو است. او گفت

قطعی‌های برق مورد انتظار در چین احتمالا در ماه‌های آینده فشار دیگری بر تولیدکنندگان برای کاهش تولیدشان تحمیل خواهد کرد. هزینه های توسعه و تولید فلزات به خاطر مشکلات در اکتشاف معادن جدید، کمبود تجهیزات و رشد قیمت انرژی سیری صعودی را در پیش گرفته است. شرکت آلکوآ، سومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان، گفت که هزینه های تهیه سود سوزآور در فصل سوم سال جاری ۸۰‌درصد بیشتر از هزینه های دوره مشابه در سال گذشته بوده اند. این شرکت گفت که زغال سنگ کلسینه بیش از دو برابر شده، و نفت سوخت ۷۷‌درصد رشد داشته است.