کک صادراتی چین 500دلار معامله می‌شود

مرکز خدمات فولاد - با وخیم‌تر شدن اوضاع بازار فولاد، قیمت صادراتی کک چین نسبت به اوایل ماه کاهش بیشتری یافته است. در حال حاضر کک صادراتی درجه یک بین ۵۰۰ تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌‌‌‌‌شود که نسبت به ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار هر تن در اوایل اکتبر کاهش نشان می‌‌‌‌‌دهد.

قیمت تحویل در کارخانه برای کک درجه دو شانگزی نیز حدود ۲۰۰۰ یوان (۲۹۲ دلار) هر تن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

کمبود تقاضا همچنان علت اصلی کاهش قیمت کک به حساب می‌‌‌‌‌آید. صادر‌‌‌کنندگان کک از کاهش تولید در سطح جهان گله‌مندند و اظهار می‌دارند که تقریبا تمام خریداران خارجی از دادن سفارش خودداری می‌‌‌‌‌کنند.

برخی از خریداران خارجی از صادرکنندگان چینی خواسته اند تحویل کک‌‌‌‌های خریداری شده آنها را به تعویق بیندازند.

یکی از صادرکنندگان اظهار داشت: در حال حاضر هیچ صادرات ککی از بندر تیانجین، بزرگترین بندر صادرات کک در چین، صورت نمی‌‌‌‌‌گیرد.

طبق آمار گمرکات چین، این کشور در سپتامبر حدود ۳۷/۱ میلیون تن کک صادر کرده است که نسبت به ۴۱/۱ میلیون تن در آگوست، کاهش نشان می‌‌‌‌‌دهد. صادرات کک چین در ۹ ماهه اول سال حدود ۰۵/۱۱ میلیون تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸/۵ درصد کاهش داشته است.

پیش بینی صادرات فولاد چین در فصل چهارم

کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌‌‌‌‌کنند که صادرات فولاد چین در فصل چهارم بین ۵/۴ تا ۵/۵ میلیون تن در ماه باقی بماند که این میزان در سال بالغ بر ۶۰ میلیون تن خواهد شد.

این پیش بینی بر پایه سه عامل صورت گرفته است. اول این که چشم انداز صادرات فولاد در سال ۲۰۰۸ همچنان امیدوارکننده به نظر می‌‌‌‌‌رسد. دوم این که اختلاف زیاد میان قیمت‌‌‌‌های فولاد در بازار داخلی چین و بازار جهانی باعث افزایش صادرات فولاد این کشور خواهد شد و سوم این که دولت چین می‌‌‌‌‌تواند با کاهش عوارض و یا افزایش تخفیف در عوارض صادراتی فولاد، حجم صادرات آن را افزایش دهد.