محمد حسین بابالو
برخی فلزات در مبادلات ۲۷ اکتبر با رشد مواجه شدند به طوری که در این روز فلز نیکل در بازار رسمی LME لندن ۹۸۰۰ - ۹۷۰۰ دلار بر هر تن بصورت نقدی معامله شد.

این در حالی است که به نسبت روز 26 اکتبر افزایشی نزدیک به 5/942 دلار یا به عبارت دیگر 7/10درصد داشته است.
فلز روی نیز رشد ۳/۱درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که ذخایر این فلز در چین بالاخص شانگهای و LME شدیدا در حال کاهش است. افت قیمت این فلز از ۲ سال و نیم پیش آغاز شده و این افت قیمت را بحران فعلی تنها اندکی بیشتر کرده و عامل اصلی آن نبوده است. هم‌اکنون قیمت ۳ ماهه اخیر این فلز نزدیک به ۲۰ سنت در هر پوند کمتر از متوسط جهانی ۱۰۰ سال گذشته است.
قیمت 5 ساله اخیر فلز روی
هم‌اکنون قیمت این فلز ۱۰۷۶دلار بر هر تن است که نزدیک به قیمت ۵ سال گذشته آن است.
در صورت ادامه این روند کاهشی صنعت روی در جهان با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. امید برای افزایش قیمت این فلز در کنار سرب بسیار بالاست و پس از آن نیکل در رتبه بعدی قرار دارد.
قیمت ۵ سال اخیر فلز نیکل
نیکل نیز هم‌اکنون در قیمت‌هایی پایین‌تر از 5 سال اخیر قرار دارد. اندک اندک دنیا نیز به خود آمده و شرایط واقعی را درک می‌کند.
در خصوص شرایط داخلی کشور متاسفانه قیمت نفت به عنوان شاهرگ حیاتی دولت بسیار پایین آمده و به نزدیک ۵۵دلار در هر بشکه رسیده است و احتمال کاهش نیز متصور است. خبرهایی از ۲۵میلیارد دلار ذخیره ارزی در صندوق ذخیره ارزی میرسد. بورس‌های کشورهای عربی روزهای سختی را گذرانده و در یک روز کاهش ۵۰درصدی داشته است. می‌توان گفت که این کشورها با توجه به وابستگی عمیقی که با غرب بالاخص آمریکا داشته‌اند دیگر مکان امنی برای سرمایه‌گذاری بالاخص در بازارهای مالی نیستند. می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌های هموطنانمان در کشورهای عربی بالاخص دبی ممکن است مجددا به داخل کشور باز گردد. بحران مالی و رکود اقتصادی غرب به نسبت دیگر کشورها تاثیرات کمتری بر ایران داشته و این سونامی اقتصادی همچون امواج نه چندان مخربی به اقتصاد نیمه دولتی ایران رسیده است. خبرهای خوشی از قریب‌الوقوع بودن آغاز وام به بنگاه‌های زودبازده اقتصادی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی می‌رسد. بازار املاک به عنوان یکی از مهمترین مصرف‌کنندگان آهن، سیمان، مصالح ساختمانی و... نزدیک به یکسال است در رکودی تاریخی فرو رفته و خبرهای غیررسمی حاکی از کاهش ۲۰ و گاهی تا ۵۰درصدی قیمت املاک هستند. دیگر کمتر خریداری اقدام به خرید و تولیدکننده ای اقدام به ساخت می‌‌کند.
قیمت بسیاری از آهن‌آلات در انواع مختلف بالاخص انواع ساختمانی آن از جمله میلگرد و تیرآهن به نسبت روزهای اوج به نصف کاهش یافته و عرضه چند برابر تقاضا است. انبارها مملو از جنس و کارخانه‌ها غالبا کاهش تولید داده‌اند. سیمان نیز شرایط مشابهی دارد و با کاهش 50درصدی قیمت مواجه است و تا پایان سال نزدیک به 19میلیون تن سیمان مازاد بر نیاز خواهیم داشت. کارگران ساختمانی نیز به وفور یافت می‌شود. بایستی برای این صنایع کاری کرد. شرایط حاکی از رکود همه‌جانبه است. جو روانی رکود آینده در داخل کشور علت اصلی این شرایط است. تا چند روز دیگر انتخابات آمریکا برگزار شده و رهبر 4 سال آینده اقتصاد آمریکا به همراه برنامه‌های او مشخص خواهد شد و می‌توان به آینده امیدوار بود. در یکسال گذشته نه نیاز به خانه بالاخص برای زوج‌های جوان کمرنگ شده و نه ساخت‌و‌ساز رونق گرفته است. در خبرها آمده بود طرحی در خصوص شتاب ساخت‌و‌ساز در مسکن مهر در مراحل پایانی بررسی و آغاز آن قریب‌الوقوع است. بازار میلگرد به دلیل خریدهای پروژه‌ای کمی به خود آمده و خبرهای بازار غیررسمی مثلا از بازار پامنار حاکی از سفت شدن بازار تیرآهن می‌دهد.
گویی همه منتظر یک اتفاق هستند. خریدار و فروشنده هر دو از معامله امتناع می‌ورزند. این اتفاق می‌تواند اعلام نتایج انتخابات آمریکا (بالاخص انتخاب اوباما به ریاست جمهوری)، آغاز جدی احداث پروژه‌های مسکن مهر، آغاز جدی واگذاری وام به بنگاه‌های زودبازده و سرمایه در گردش کارخانه‌ها، افزایش قیمت شمش در بازار جهانی‌، کاهش نرخ سود و بهره بانکی‌، افزایش تعرفه گمرکی برخی کالاها بالاخص انواع فولاد ساختمانی‌، ورود سرمایه ایرانیان خارج از کشور به داخل‌، افزایش نرخ بازده و سود بورس اوراق بهادار تهران‌، انجام خریدهای پروژه‌ای بزرگ در بورس کالا و... باشد. انجام چنین اتفاقاتی دور از ذهن نبوده و محتمل می‌نمایاند و انجام خریدهای پروژه‌ای آغاز شده و بورس تهران به نسبت سایر بورس‌های منطقه وضع بهتری دارد.
بازار منتظر ورود پول و نقدینگی برای حرکت است. همه منتظر هستند و به احتمال قوی در صورت مدیریت درست این شرایط توسط دولت روزهای خوبی را به نسبت جهان در انتظار خواهیم داشت. فراموش نکنیم از لحاظ فنی کاهش بیشتر قیمت‌ها بالاخص مصنوعات فولادی تولید داخل و حتی بعضی اقلام وارداتی تقریبا متصور نیست. جو روانی موجود می‌تواند با یک اقدام روانی به سرعت نابود شود. زمزمه توقف سقوط قیمت فولاد در بازار شنیده می‌شود و از این پس بازار باید برای افزایش قیمت نیکل و روی خود را آماده کند. به احتمال قوی فاصله ما تا آغاز فعالیت بازار جهان و بالطبع ایران به اندازه فاصله زمانی ما تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است تا بازار آماده از سرگیری فعالیت باشد.