مرکز خدمات فولاد- پیش‌بینی می‌شود مذاکرات سال ۲۰۰۹ قیمت سنگ‌آهن برای اولین بار در چند سال اخیر به ضرر تولید کنندگان تمام شود که علت اصلی آن، نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در جهان است. کارشناسان معتقدند در بازار فعلی که شرایطی مثل کاهش تقاضا و افزایش موجودی بر آن حاکم است، کشورهای بزرگ مصرف‌کننده از قبیل چین فرصت و قدرت تصمیم‌گیری بیشتری دارند. یکی از کارشناسان صنعت فولاد اظهار داشت که کاهش مداوم قیمت محصولات فولادی باعث شده است که تولیدکنندگان فولاد، تولید خود را به منظور کاهش زیان، پایین بیاورند. تحلیل‌گران صنعت نیز معتقدند که کاهش مستمر قیمت‌های فولاد و هزینه بالای مواد اولیه موجب کاهش سود تولیدکنندگان فولاد و همچنین کاهش تقاضای سنگ‌آهن شده است و این ناهماهنگی ایجاد شده میان عرضه و تقاضا، قدرت چانه‌زنی مشتریان را در مذاکرات ۲۰۰۹ سنگ‌آهن افزایش خواهد داد. طبق اظهار یکی از تحلیل گران، دیگر مساله این نیست که آیا قیمت سنگ‌آهن در این مذاکرات کاهش می‌یابد یا خیر. بلکه مساله این است که این کاهش چقدر خواهد بود. در حال حاضر قیمت قراردادی بلندمدت برای سنگ‌آهن چینی تحویل سی‌آر‌اف بالاتر از قیمت نقدی سنگ‌آهن وارداتی از هند است. قیمت نقدی سنگ‌آهن هند معمولا به عنوان قیمت مرجع در تنظیم قراردادهای سال بعد میان مشتریان و سه عرضه‌کننده مهم سنگ‌آهن ( ریوتینتو و بی‌اچ‌پی بیلیتون استرالیا و CVRD برزیل) در نظر گرفته می‌شود.شرکت وال بزیل که یکی از سه عرضه‌کننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان است، روز جمعه اعلام کرد اگر چینی‌ها با افزایش ۱۲‌درصدی قیمت سنگ‌آهن موافقت نکنند، به این کشور سنگ‌آهن صادر نخواهد کرد.

وال در مذاکرات خود با تولید کنندگان آسیایی خواستار ۱۲‌درصد افزایش در قیمت سنگ‌آهن شده است. در این صورت قیمت‌ها با قیمت‌هایی که تولیدکنندگان اروپایی تاکنون برای سنگ‌آهن می‌پرداخته اند، برابر می‌شود.

کارشناس مالی شرکت اظهار داشت: بدون افزایش ۱۲‌درصدی قیمت، صادرات سنگ‌آهن به چین صورت نخواهد گرفت. وی افزود: چینی‌ها این درخواست افزایش قیمت را نپذیرفته‌اند.