هشدار ریوتینوبه معدنکاران

مرکز خدمات فولاد ایران- شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون، بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن دنیا، نسبت به شرایط بازار و کاهش شدید تقاضا برای سنگ‌آهن هشدار داد. علت کاهش تقاضا، تنزل شدید درخواست‌های چینی است. این هشدار در گزارش تولید سه ماهه شرکت گنجانده شده است. در هفته گذشته شرکت ریو تینتو نیز در این زمینه اعلام خطر کرده بود.

در کوتاه مدت اقتصاد چین نیاز به یک تنفس دارد. چین به اندازه کشورهای دیگر از بحران اقتصادی لطمه نخورده است ولی ابعاد بزرگ اقتصاد این کشور در دنیا نقش مهمی بازی می‌کند. در حال حاضر فولاد چین از تقاضای کم و قیمت‌های رو به پایین به شدت صدمه خورده و حال با گزارش بی‌اچ‌پی بیلیتون، مساله جدی تر شده است. با ارائه گزارش فوق ارزش سهام بی‌اچ‌پی ۶‌درصد کاهش یافته است. این در حالی است که تولید سنگ‌آهن در فصل سوم سال جاری ۱۵‌درصد افزایش یافته است.

در این هفته کشتی سازان بزرگ دنیا در نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشتی سازی در تایژو چین جمع شدند. با توجه به کاهش تقاضای سنگ‌آهن چین، کشتی سازان چینی زیان وحشتناکی را متحمل می‌شوند و با توجه به سیاست چین در روی آوردن به سنگ‌آهن داخلی از یک سو و بحران اعتبارات بانکی همراه با عرضه کشتی‌های ساخته شده، امید به بهتر شدن بازار در کوتاه مدت بعید است.

این هفته قیمت حمل کشتی چارتر با ۲ دلار تنزل روبرو شده و هزینه حمل از غرب استرالیا به چین به ۵/۱۲ دلار هر تن رسیده است. کرایه به روتردام نیز ۴۵/۵ دلار تنزل یافته و به ۶۰/۷ دلار رسیده است. این پایین‌ترین نرخ حمل سنگ‌آهن از سپتامبر سال ۲۰۰۲ است. در حال حاضر فقط کشتی‌های کوچک با کرایه حمل پایین قادر به فعالیت هستند. از آن جا که سیستم‌های بانکی دچار بحران شده‌اند، حجم انبوهی از کالاها در بنادر مبدا و مقصد انباشته شده است. به همین دلیل موسسات حمل‌و‌نقل هر روز سفارشات کمتری دریافت می‌کنند.