معاون دبیر کل انجمن آهن و فولاد چین در یک گردهمایی در زمینه فولاد اظهار داشت با توجه به وضعیت نامطلوب صادرات فولاد در اکتبر و سقوط قیمت‌ها در بازار داخلی چین، دولت این کشور در نظر دارد میزان تخفیف در عوارض صادراتی محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا را افزایش دهد. با این اقدام احتمال دارد فولاد صادراتی چین تا ۱۷‌درصد ارزان‌تر شود.

طبق آمار، صادرات فولاد چین در نه ماهه اول سال ۵‌میلیون تن نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشت که این امر بر وضعیت بازار داخلی تاثیر گذاشته و به روند نزولی قیمت‌ها در بازار داخلی شدت داد.

از ۷۱ شرکت فولادسازی بزرگ و متوسط در چین، ۲۳ شرکت در سپتامبر کاهش سود داشته‌اند که این مساله دولت چین را شدیدا نگران ساخته است.

بعضی از تولیدکنندگان معتقدند کاهش تولید بی نتیجه است. زیرا تقاضای فولاد همچنان روندی نزولی دارد. کاهش اعتبارات بانکی از یک سو باعث توقف تولید می‌شود ولی از سوی دیگر موجب می‌شود کارخانجات به تولید با کیفیت بهتر، سیستم‌های بازاریابی فعال تر و مدیریت منطقی تر در سطح کلان بپردازند. اکثر کارخانجات تولید خود را در مرحله اول در بخش‌هایی کاهش داده‌اند که بازدهی کمتری دارد.