تثبیت نرخ میلگرد در بورس کالا

منیژه حیاتی

کاهش ۷۳۱ تومانی مس در بازار رسمی

روز گذشته قیمت میلگرد در بورس کالای ایران ثابت ماند و با نرخ ۸۰۰ تومان معامله شد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، در این روز ذوب‌آهن اصفهان ۳ سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۵-A۳، ۱۰ تا ۱۶-A۳ و ۱۰ تا ۲۰ -A۲ عرضه کرد که به ترتیب ۳۶۲۰ تن، ۶۳۰ تن و ۲۳۰ تن معامله شدند.

فعالان بورس کالا علت تثبیت نرخ میلگرد را خرید این محصولات به صورت پروژه‌ای می‌دانند و معتقدند در حال حاضر نرخ میلگرد در بازار آزاد ۷۹۰ تومان است، بنابراین فروش محصولات ذوب‌آهن در بورس با قیمت ۸۰۰ تومان برای تجار به صرفه نیست.

به گفته فعالان بازار در حال حاضر رقابت سختی بین فروشندگان در بازار آزاد ایجاد شده به طوری که اغلب سعی می‌کنند تا به صورت نسیه کالای خود را به فروش برسانند.

یکی از فعالان بورس در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد روی ۷۹۰ تومان تثبیت شده اما با توجه به اینکه بازار هنوز قدرت لازم را پیدا نکرده و اطمینان کافی نسبت به آینده ندارد، فروشندگان سعی می‌کنند به وسیله فروش نسیه یا اعتباری به هر وسیله‌ای که شده یک امتیاز ویژه در اختیار خریداران قرار دهند. به گفته وی، فروش نسیه هر چند برای فروشندگان ریسک دارد اما در شرایط فعلی این فروش می‌تواند به موفقیت‌ تجار در بازار کمک کند.دقیقا به همین دلیل است که روز گذشته کلیه محصولات ذوب‌آهن نیز به صورت نقدی و فوری به فروش رسید چراکه فروش سلف خریداری ندارد و تنها در صورت فروش به صورت نقدی است که می‌تواند برای تجار و خریداران بورس جذاب باشد.با توجه به اینکه در بازار آزاد نرخ‌ها ۱۰ تومان کمتر است و علاوه بر آن شرایط خرید نسیه‌ای و اعتباری فراهم است، به نظر می‌رسد معاملات ذوب‌آهن همچنان بر پایه فروش پروژه‌ای ادامه یابد.از سوی دیگر به دلیل پایین‌ بودن تقاضا در بورس خصوصا برای میلگرد، فشاری روی عرضه‌کنندگان جهت کاهش نرخ‌های پیشنهادی‌شان وجود ندارد در نتیجه پیش‌بینی می‌شود تا ورود خریدارانی به جز خریداران پروژه‌ای، قیمت محصولات فولادی در بورس تثبیت شود.

کاهش قیمت مس در بورس

در پی سقوط قیمت مس در بازارهای جهانی، نرخ این فلز در بورس کالای ایران تا ۱۴درصد کاهش یافت. بنابراین گزارش، پس از کاهش قیمت نفت و در پی آن افت ارزش فلزات غیرآهنی و مس در بازارهای جهانی به زیر ۴هزار دلار کاهش یافت در نتیجه روز گذشته قیمت مس مفتول و مس کاتد شرکت ملی مس و دنیای مس در بورس کالا ۱۴درصد کاهش یافت. بر اساس این گزارش شرکت ملی مس روز گذشته ۴۰۴۰تن مس مفتول عرضه کرد که تنها ۶۶۰تن آن با نرخ ۴۵هزار و۲۹۱ ریال معامله شد. این در حالی بود که آخرین قیمت این کالا در بورس ۵۲۵۸۳ ریال بود که ۷۲۹تومان کاهش داشت. مس کاتد شرکت ملی مس نیز از ۷۰۲۰تن عرضه تنها ۵۸۰تن معامله شد. این کالا با نرخ ۴۳هزار و۲۸۷ ریال معامله شد که در مقایسه با قیمت قبلی آن ۷۳۱تومان کاهش داشت. مس مفتول شرکت‌ دنیای مس هم تنها ۲۰ تن با نرخ ۴۵هزار و۵۴۱ ریال معامله شد که ۷۲۸تومان نسبت به قیمت قبلی این کالا کاهش داشت. قیمت قبلی این فلز ۵۲هزار و۸۲۳ ریال بود.

نرخ شمش آلومینیوم ۸ درصد کاهش یافت

دیروز در بورس کالا علاوه بر مس، قیمت آلومینیوم هم کاهش یافت.

در این روز شمش آلیاژ LM۲۱ ایرالکو با قیمت ۲۸هزار و ۳۵۰ریال معامله شدکه ۲۶۲تومان معادل ۸درصد نسبت به آخرین قیمت آن (۳۰هزار و ۹۷۰ریال) کاهش داشت.

شمش آلیاژ AS۹U۳ این شرکت نیز با نرخ ۲۷هزار و ۸۱۰ریال معامله شد که ۲۵۷ تومان افت قیمت داشت. نرخ قبلی این کالا ۳۰هزار و ۳۸۵ریال بود، شمش آلیاژ LM۴ این شرکت نیز با قیمت ۲۸هزار و ۷۱۴ ریال معامله شد.

شمش آلیاژ ۳۸۰۱۳ ایرالکو با ۲۶۷ تومان کاهش قیمت، ۲۸هزار و ۸۹۰ریال معامله شد. قیمت قبلی این کالا ۳۱هزار و ۵۶۵ریال بود.

شمش آلیاژ LDC۱۲ و شمش آلیاژ LM۲۴ این شرکت نیز به ترتیب با ۲۹۴ و ۲۶۲تومان کاهش قیمت هر یک ۲۰تن معامله شدند.

قیمت آلیاژ ADC۱۲ این شرکت ۲۸هزار و ۳۵۰ریال و شمش آلیاژ LM۲۴ آن، ۲۸هزار و ۳۵۰ریال قیمت خورد بود که به ترتیب ۹ و ۸درصد کاهش قیمت داشتند.