شرکت معدنکاری ریو تینتو (Rio Tinto) از شرکای معدن مس اسکوندیدا در شیلی در گزارش فصلی تولید خود گفت که یک مشکل تجهیزاتی احتمالا تولید در این بزرگترین معدن مس جهان را در طول نه ماه آینده تا ۱۵‌درصد کاهش خواهد داد. این مشکلات در معدن اسکوندیدا که حدود ۷‌درصد از تولید سالانه مس جهان را به خود اختصاص می دهد، در زمانی خود را نشان می دهند که بحران مالی منجر به بحرانی اعتباری شده است و مخاطرات عرضه را در زمینه رشد آینده در بازار مس افزایش داده است.

ریوتینتو گفت که آسیاب نیمه خودشکن لاگونا به خاطر مشکلات الکتریکی متحمل شماری از تعطیلی‌ها شده است و این وضعیت منجر به ادعای فورس ماژور در هفته گذشته از سوی این معدن شد و حل این مشکل دست کم نه ماه به درازا خواهد انجامید.

این گزارش ادامه می دهد: «آسیاب مذکور ده روز به طور کامل تعطیل بود و این تعطیلی تاثیر بدی بر تولید مس این معدن داشت، تا حدی که حدود ۱۰۰۰۰ تن از حجم تولید کاسته شد. مسائل الکتریکی مستلزم کاهش ولتاژ موتور است و این نیز به معنای افت تولیدی در حد ۱۵‌درصد است.» مشکل الکتریکی یاد شده با مساله دیگری در این معدن، یعنی افت عیار سنگ‌های معدن، همراه شده است. با توجه به این دو مشکل حدود ۳۰‌درصد افت تولید پیش آمده است.

ریو گفت: بر مبنای سهام ۳۰‌درصدی‌اش در این معدن، سهم تولیدی برابر با ۷۳۲۰۰ تن در فصل سوم سال جاری داشته است، که ۲۸‌درصد تنزل نسبت به تولید فصل سوم سال گذشته و ۴۳‌درصد کاهش نسبت به تولید فصل دوم سال جاری را نشان می‌دهد. در سال گذشته کل تولید معدن اسکوندیدا که ۵/۵۷درصد از سهامش متعلق به شرکت بی‌اچ‌پی‌بیلیتون است، برابر با ۲۵/۱میلیون تن مس بود.