نتایج نشست مسوولان امور مالیاتی در بورس کالا

منیژه حیاتی

دیروز باز هم رینگ فولادی بورس کالا روز بی‌رونقی را پشت سر گذاشت و تنها ۲۲۰۰ تن میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان معامله شد. بنابراین گزارش در این روز ذوب‌آهن دو سبد کالا عرضه کرد که یکی سبد تیرآهن ۱۸ تا ۲۷ و دیگری سبد میلگرد و تیرآهن بود که به لحاظ پروژه‌ای بودن خریدهای انجام شده، تغییری در نرخ پیشنهادی عرضه کننده صورت نگرفت. در حالی‌که فعالان بازار معتقدند اگر تقاضا وجود داشت با توجه به افت قیمت‌ها در بازار غیررسمی قطعا خریداران، ذوب‌آهن را مجبور به کاهش نرخ‌های خود می‌کردند. دیروز قیمت تیرآهن ۱۸ تا ۲۷ ذوب‌آهن ۹۰۰ تومان معامله شد.

سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت نیز در حالی ۸۰۷۵ریال معامله شد که میلگرد ۲۲-۳ A موجود در این سبد آخرین بار ۹۵۰۰ ریال و میلگرد

۱۲-۳ A آن ۹۸۰۰ ریال به ثبت رسیده بود. تیرآهن ۱۸ و ۱۶ هم که در این سبد گنجانده شده بود روز یکشنبه هفته جاری ۸۰۶۰ ریال فروش رفته بود.

اما به دلیل تداوم کاهش نرخ فولاد در دنیا و رکود معاملات هنوز انتظار تثبیت قیمت‌ها به بازار القا نشده بنابراین تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است و تقریبا تمامی کارگزاران معتقدند راضی کردن مشتری‌ها به خرید کار سختی است ضمن اینکه با توجه به وضعیت فعلی هیچ‌کس خرید کردن را توصیه نمی‌کند.

یکی از فعالان بازار معتقد است نوسان بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که هیچ‌کس حرفی برای گفتن ندارد و کمترین توان پیش‌بینی نیز از بازار گرفته شده است. از این رو خریدهای سلف تنها توسط کسانی که تعهدات پروژه‌ای و ساختمانی دارند انجام می‌شود.

نرخ میلگرد و تیرآهن یکی شد

در حالی‌که تا چند هفته قبل قیمت میلگرد از تیرآهن بالاتر بود اما از روز یکشنبه با کاهش شدید نرخ میلگرد در بورس، قیمت این دو کالا تقریبا به هم نزدیک شده از این رو ذوب آهن سبد میلگرد و تیرآهن خود را که ترکیبی از میلگرد ۱۴ تا ۲۰-۳ A، تیرآهن ۲۰، میلگرد ۲۲-۳ A، میلگرد ۱۲-۳ A و تیرآهن ۱۸ و ۱۶ بود را با نرخ ۸۰۷۵ ریال به فروش رساند.

۳درصد‌ها همچنان پابرجاست

هر چند بازار همچنان در سردرگمی و التهاب ناشی از افت قیمت‌ها و رکود بازارهای جهانی قرار دارد اما به گفته اغلب فعالان بازار عدم تثبیت سیاست‌ها در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و مشخص نبودن وضعیت لایحه جدید دولت در خصوص این قانون بیش از همه بر تصمیم‌گیری خریداران بورس تصمیم گذاشته است.

به گفته یکی از فعالان بورس کالا طبق گفته رییس‌جمهور مالیات بر ارزش افزوده منتفی خواهد شد اما چون هنوز مجلس در این خصوص تصمیم‌گیری نکرده، همچنان این مالیات از خریداران بورس گرفته می‌شود بنابراین باتوجه به اینکه دریافت این ۳ درصد مالیات نهایتا بر قیمت کالا پس از خرید از تابلوی بورس تاثیر می‌گذارد، خریداران را سردرگم کرده است. بنابراین به گفته اغلب فعالان بازار بسیاری از کسانی که به دلیل احتیاج به کالاهای عرضه شده در بورس چاره‌ای جز خرید ندارند نیز دست

نگه داشته‌اند تا وضعیت مالیات مشخص شود.

جلسه مدیران سازمان امور مالیاتی در بورس کالا

بعدازظهر روز سه‌شنبه طی جلسه‌ای که با حضور برخی مدیران و کارشناسان بورس کالا و به جهت رفع برخی ابهامات برگزار شده بود، نمایندگان سازمان امور مالیاتی رسما اعلام کردند تا تصویب لایحه جدید دولت مبنی بر تعویق یک ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده، این قانون طبق مصوبه قبلی در بورس کالا لازم الاجرا است.

طی روزهای اخیر در جریان اعلام خبر تعویق این قانون از سوی رییس‌جمهوری، ابهاماتی در بورس کالا به‌وجود آمده بود که یکی از آنها توقف یا ارائه اجرای این قانون بود اما در این جلسه که پناهی، معاون فنی سازمان امور مالیاتی حضور داشت، اعلام شد تا اطلاع ثانوی و تایید تعلیق مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس این قانون در بورس کالا اجرا خواهد شد.

در این جلسه همچنین اعلام شد تمامی خریداران بورس کالا اعم از اصناف و غیراصناف موظف به پرداخت ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده به عرضه‌کنندگان کالا در بورس هستند، اما در مرحله بعدی اصناف مودی نبوده و ملزم به دریافت ۳درصد از مشتریان خود در خارج از بورس کالا نیستند.

از این رو کلیه مشتریان بورس کالا موظف به پرداخت ۳درصد هستند.

کارمزدها هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود

علاوه‌بر این در جلسه مذکور اعلام شد، کلیه خدماتی که در بورس کالا ارائه می‌شود اعم از کارمزد شرکت بورس کالا، کارمزد (حق نظارت) سازمان بورس و اوراق بهادار و کارمزد کارگزاری‌ها مشمول مالیات بوده و باید پرداخت شود.

همچنین کلیه کارگزاران بورس کالا اعم از اینکه بیشتر از ۳میلیارد ریال درآمد داشته باشند یا نداشته باشند، مشمول این قانون خواهند بود. بنابراین اگرچه محصولات کشاورزی از این قانون معاف هستند اما کارگزاری‌های فعال در رینگ محصولات کشاورزی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

در این جلسه همچنین پرداخت مالیات از سوی خریداران رینگ صادراتی بورس کالا مورد تایید قرار گرفت با این تفاوت که خریداران پس از صادر کردن کالای خود با ارائه مدارک گمرکی می‌توانند وجوه مربوط به این مالیات را از سازمان امور مالیاتی پس بگیرند.در جلسه مذکور همچنین معاملات آتی و چگونگی اجرای قانون در خصوص این معاملات مطرح شد که به دلیل کمبود زمان بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص آن به جلسه بعدی موکول شد.