مرکز خدمات فولاد - انجمن آهن و فولاد چین برای تثبیت بازار فولاد در این کشور تلاش زیادی می‌کند. این انجمن هفته گذشته کنفرانسی را در پکن برگزار کرد که در آن تولیدکنندگان بزرگ فولاد به توافق رسیدند فروش خود را در قیمت‌های پایین متوقف سازند. مدیر این انجمن پیشنهاداتی را در زمینه کاهش تولید به تولید کنندگان فولاد ارائه داده است. بر اساس این پیشنهادات سیاست جدید کارخانجات چین به شرح زیر تعیین شده است.

۱ - تولید کالاهایی که قیمت فروش آن‌ها پایین‌تر از قیمت تمام شده آنها است، متوقف شود. ۲ - هر کالا زمانی تولید شود که قبلا فروخته شده باشد و سطح موجودی تنها در حدی قابل قبول از نظر مالی حفظ شود. ۳ - قبل از تحویل کالا حتما وجه آن دریافت شود و از ایجاد سیستم‌های پرداخت اعتباری به صورت زنجیره‌ای جلوگیری شود. اکثر دست‌اندرکاران با روی باز با این سیاست برخورد کرده و امیدوارند بازار نیز واکنش مثبتی به آن نشان دهد.

چشم انداز کوتاه مدت بازار فولاد چین

مرکز خدمات فولاد -با ادامه بحران مالی در جهان و وخیم تر شدن اوضاع بازارها، شرکت‌‌های فولاد اقداماتی را در جهت کاهش تولید و تثبیت قیمت‌ها صورت داده اند. با وجود این اقدامات نیز شاخص قیمت‌های فولاد در بازار داخلی چین برای اولین بار در چندین سال اخیر کاهش یافته است. قیمت آهن آلات ساختمانی با بیش از ۶۵۰ یوآن (۹۵‌دلار) هر تن کاهش، شدیدا افت کرده است. قیمت‌های ورق نیز به طور متوسط ۷۰۰ یوآن ( ۱۰۲‌دلار) هر تن تنزل داشته و حتی در برخی از شهرها این کاهش بیشتر از ۸۰۰ یوآن (۱۱۷‌دلار) بوده است. قیمت‌های ورق گرم و ورق سرد روندی نزولی داشته و به ترتیب حدود ۴۰۰ یوآن (۵۹‌دلار) و ۱۰۰۰ یوآن (۱۴۶دلار) هر تن تنزل یافته است. زمانی که قیمت آهن آلات ساختمانی در کل کاهش یافت، محصولات نهایی در شهرهای مهم چین بیشترین کاهش قیمت را در حدود ۸۵۰ یوآن (۱۲۴‌دلار) هر تن پیدا کرد. ۵۱ تولید کننده فولاد و ۳۵ تولید کننده مفتول در این هفته قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند. شاگانگ نیز قیمت آهن آلات ساختمانی خود را ۶۰۰ یوآن ( ۸۸‌دلار) هر تن کاهش داده است. بازارهای سهام در سراسر جهان رو به رکود است و تجار دیگر تمایلی به افزایش موجودی خود ندارند. خبر خوشی از بهبود بازار نمی‌رسد و ترس از خرید و فروش همچنان بر بازار حاکم است. کرایه حمل سنگ آهن از طریق دریا نیز پیوسته رو به کاهش بوده و در ظرف یک هفته حدود ۴۰درصد یا بیشتر افت کرده است. تولیدات جدید کارخانجات داخلی به طور متوسط ۲۵‌درصد کاهش قیمت پیدا کرده اند. با این وجود، تولید آهن آلات ساختمانی بیشتر از حد متوسط بوده است که این، به معنای ادامه کاهش قیمت‌ها در آینده است.