گروه بورس کالا- بازگشایی بازارهای جهانی در این هفته با افزایش 174 دلاری قیمت مس همراه بود.

بنابراین گزارش در روز نوزدهم اکتبر 2008، علاوه بر مس، قیمت سرب هم 81 دلار افزایش یافت. رشد قیمت این دو فلز در حالی اتفاق افتاده که بحران اخیر در بازارهای جهانی، چشم‌انداز نامناسبی را از بازار فلزات اساسی در آینده رقم زد؛ ضمن آنکه نرخ دیگر فلزات همچنان در سراشیبی قرار دارد.
وضعیت به گونه‌ای‌ است که اخیرا موسسه مالی مشهور Deutsch Bank AG آلمان در تازه‌ترین تحلیل خود در پیش‌بینی خود تجدیدنظر کرده و اعلام کرد که با شرایط فعلی قیمت مس در سال‌جاری با ۷درصد کاهش به میزان ۷۱۱۷ دلار در هر تن خواهد رسید.
این موسسه پیش‌بینی قیمت را برای سال 2009 نیز 4161 دلار گزارش کرده است. متوسط قیمت هر تن مس را نیز در سال 2010، 4740 دلار پیش‌بینی کرده است.
به گزارش بورس نیوز، این موسسه همچنین پیش‌بینی متوسط قیمت هر تن آلومینیوم را در سال جاری با ۴درصد کاهش به میزان ۲۶۰۵ دلار اعلام کرد. متوسط قیمت برای دو سال آینده نیز با ۲۹ و ۲۴ درصد کاهش به ترتیب ۱۸۷۴ و ۲۲۴۹ دلار در هر تن پیش‌بینی شده است. همچنین در این گزارش رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۰۹ با چهار درصد کاهش نسبت به گزارش قبلی Deutsche bank به میزان ۲/۱درصد برآورد شده است. این بانک متوسط قیمت نیکل در سال ۲۰۰۸ و دو سال آتی را نیز به ترتیب ۲۱۲۸۹، ۱۰۲۷۹ و ۱۳۳۳۸ دلار اعلام کرده که میزان پیش‌بینی شده برای دو سال آینده نسبت به پیش‌بینی قبلی این موسسه بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.در بازار روی نیز متوسط قیمت در سال جاری با ۶ درصد کاهش به میزان ۱۸۸۹ دلار پیش‌بینی شده است. در سال ۲۰۰۹ نیز قیمت با ۳۰درصد کاهش به میزان ۱۱۹۰ دلار اعلام شده است. در سال ۲۰۱۰ نیز قیمت با ۳۳ درصد افت به ۱۵۴۳ دلار خواهد رسید.پیش‌بینی قیمت سرب در سال ۲۰۰۸ و دو سال پس از آن با ۵ و ۳۲ و ۱۲ درصد کاهش به ترتیب ۲۱۳۴، ۱۲۱۳ و ۱۲۵۷ دلار گزارش می‌شود. قیمت برای قلع نیز در سه سال مذکور با ۵ و ۲۴ و ۱۲ درصد کاهش و به ترتیب بالغ بر ۱۸۳۱۳، ۱۲۶۹۳ و ۱۱۶۸۴ دلار خواهد رسید.
رشد قیمت مس و سرب
این پیش‌بینی‌ها در مورد آینده بازار فلزات غیرآهنی در حالی صورت گرفته که در بورس لندن آخرین نرخ مس با ۱۷۴دلار و ۵۰سنت رشد قیمت، ۴هزار و ۸۷۵دلار و ۵۰ سنت معامله شد. قیمت خرید نقدی این فلز ۴هزار و ۸۷۵دلار بود. سرب هم با ۸۱دلار رشد، یک هزار و ۴۰۷دلار بود. خرید نقدی آن نیز یک هزار و ۴۰۶دلار بود.
اما نرخ دیگر فلزات کاهش یافت به طوری‌که آلیاژ آلومینیوم با 65دلار کاهش، یک هزار و 645دلار به ثبت رسید. خرید نقدی این فلز یک هزار و 640دلار بود. آلومینیوم 3دلار کاهش داشته و با نرخ 2هزار و 101دلار به ثبت رسید. خرید نقدی این کالا 2هزار و 100دلار بود.
نیکل ۱۸۰دلار کاهش یافت و با نرخ ۱۰هزار و ۱۵۵دلار به ثبت رسید. خرید نقدی آن ۱۰هزار و ۱۵۰دلار بود. قلع ۴۰دلار کاهش یافت و با نرخ ۱۳هزار و ۲۶۰دلار بود. خرید نقدی این فلز ۱۳هزار و ۲۵۵دلار بود.
روی 65دلار و 50سنت رشد کرد و با نرخ یک هزار و 181دلار معامله شد. خرید نقدی این فلز یک هزار و 180دلار بود.
موجودی انواع فلز در بورس فلزات لندن ۸۴هزار و ۸۴۰تن آلیاژ آلومینیوم، یک میلیون و ۴۸۷هزار و ۳۵۰تن آلومینیوم، ۲۱۲هزار و ۴۰۰تن مس، ۵۸هزار و ۴۷۵تن سرب ۵۵هزار و ۴۲۲تن نیکل، ۵هزار و ۴۰تن قلع و ۱۷۰هزار و ۵۰تن روی بود که از این مقدار ۸۴هزار و ۴۸۰تن آلیاژ آلومینیوم، یک میلیون و ۴۷۲هزار و ۶۵۰تن آلومینیوم، ۲۰۲هزار و ۵۰تن مس، ۴۸هزار و ۱۲۵تن سرب، ۵۴هزار و ۶۰۰تن نیکل، ۴هزار و ۲۶۵تن قلع و ۱۶۰هزار و ۴۵۰تن روی مورد معامله قرار گرفت.