سقوط آرسلورمیتال در راه است؟!

بورس کالا - بر اساس گزارش جدید گلدمن ساکس (Goldman sach) قیمت سهام آرسلورمیتال که به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد خام در جهان شناخته می‌شود، در سال آینده میلادی با ۴۰‌دلار کاهش به متوسط ۵۹‌دلار خواهد رسید. به دنبال ایجاد روند کاهشی در بازار فولاد، موسسهGoldman sachs در ارزیـابی قیمت سهام شرکت‌های مطرح فولادی در جهان برای اکثر آنها کاهش قیمت سهام را پیش‌بینی کرد. بر اساس گزارش جدید Goldman sachs قیمت سهام Arcelormittal که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام در جهان شناخته می‌شود، در سال آینده میلادی با ۴۰‌دلار کاهش به متوسط ۵۹‌دلار خواهد رسید.

به گزارش بورس‌نیوز، Goldman متوسط قیمت فولاد تولید اروپا را نیز برای سال آینده میلادی با ۹‌درصد کاهش به میزان ۷۲۳‌یورو در هر تن پیش‌بینی کرده است.

بر اساس این گزارش به دنبال کاهش قیمت فولاد در سال آینده Arcelormittal برای حمایت از سطح قیمت‌ها مجبور به کاهش تولید خود خواهد بود.

Goldman همچنین بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد ضد زنگ جهان را نیز از سبد سهام پیشنهادی خود خارج کرد.

ارزش سهام شرکت Acerinox در یک سال گذشته در حدود ۲/۴۳‌درصد سقوط کرده است.

پایین‌ترین قیمت فولاد

قیمت فولاد هم‌اکنون به پایین‌ترین سطح خود طی ۶ماه گذشته رسیده است.

سقوط فولاد و رسیدن شمش به حدود ۶۰۰دلار به عوامل مختلفی بستگی دارد که کاهش تقاضا، پایان المپیک، افت قیمت نفت و غیره مهم‌ترین دلایل سقوط قیمت این کالا است.

قیمت جهانی شمش فولاد طی ۴۰ روز حدود ۶۰۰دلار کاهش یافته است و از ۱۲۰۰دلار به حدود ۶۰۰دلار رسیده است. البته برخی از خریداران با این قیمت‌ها هم وارد بازار نمی‌شوند و انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند. قیمت فولاد در منطقه خلیج‌فارس، خاورمیانه،‌ اروپا و آمریکا روند نزولی دارد.

برخی تجار اعتقاد دارند که قیمت‌ها ممکن است باز هم کاهش یابد.

مدیرعامل تاتا استیل اعتقاد دارد که قیمت فولاد به دو کالای سنگ‌آهن و کک بستگی دارد. بازار معاملات این دو محصول نشان می‌دهد که نرخ مواد اولیه به طور روزانه کاهش می‌یابد. بنابراین علایم کاهش نرخ فولاد در بازار وجود دارد.

شرکت آرسلورمیتال بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده فولاد در جهان قیمت کالاهایش را به حداقل ممکن رسانده و زیر قیمت بازار عرضه می‌کند تا از ورشکستگی رهایی یابد.

نرخ ورق آرسلورمیتال در ایران زیر قیمت مبارکه است؛ چراکه این شرکت انبوهی از آهن‌آلات در انبارهایش دارد و برای کسب نقدینگی مجبور به کاهش قیمت شده است؛ البته برخی تجار اعتقاد دارند که قیمت فولاد به کف رسیده است و کاهش بیشتر قیمت‌ها بعید است.

بحران مالی آمریکا و رکود بازار فولاد

ترس از سرایت بحران مالی آمریکا به کشورهای آسیای، بازار را نگران کرده است. تجار آهن اعتقاد دارند که اگر این بحران به کشورهای آسیایی برسد رکود بازار فولاد ادامه خواهد داشت.

تصویب پر فراز و نشیب طرح ۷۰۰‌میلیارد دلاری نجات بازارهای مالی ایالات متحده با اینکه بسیار سخت به‌نظر می‌رسید، اما عملی شدن آن به طور حتم بسیار مشکل‌‌تر خواهد بود.

رییس‌جمهور ایالات متحده در تازه‌‌ترین سخنان خود اقدام کنگره آمریکا در تصویب طرح مذکور را قدمی‌ بزرگ برای فراهم آوردن حداقل ابزار لازم برای باز گرداندن ثبات نسبی به بازارهای مالی دانسته است. این در حالی است که وی در مصاحبه‌های پیشین خود از عدم مشاهده فوری تاثیرات بسته پیشنهادی دولت خبر داده بود.

بوش در حالی که در سخنان این روزهای خود لحنی بسیار محتاطانه به خود گرفته است، به مردم این اطمینان را داده که با اجرای سیاست‌های مالی دولت بازارهای مالی دوباره به حرکت در خواهند آمد. در این میان سران کنگره آمریکا در اظهاراتی که از بی اعتمادی به موفقیت این طرح خبر می‌دهد، اعلام کرده‌اند که در صورت عدم موفقیت طرح اخیر دولت، ایالات متحده در منجلابی خواهد افتاد که نسل حاضر نمونه آن را به خود ندیده است.

طرح اخیر برای خارج کردن دارایی‌های به اصطلاح رسمی‌ موسسات مالی از ‌‌ترازنامه مالی این شرکت‌ها تدارک دیده شده تا بدین وسیله امکان ارائه منابع مالی از جانب آنها که در حال حاضر به حالت راکد در آمده است به فعالان، سبب شود تا بازار‌های اقتصادی مجددا احیا شود.