گروه بورس کالا- دیروز کاهش قیمت بیلت خاور دور به ۵۲۵دلار در بورس فلزات لندن (LME) شک بزرگی در بازار فولاد جهان وارد کرد. با اینکه معاملات فولاد در بورس لندن نمی‌تواند مبنای دقیقی برای تعیین قیمت فولاد باشد اما نرخ تعیین‌شده در این بورس حامل پیام‌های مهمی است. چراکه کارگزار خریدار فولاد در LME بر مبنای تحلیل‌های دقیق و پیش‌بینی از اوضاع اقتصادی جهان اقدام به خرید کالا می کند با کاهش روزافزون قیمت نفت انتظار می‌رفت که نرخ شمش کاهش یابد. از سوی دیگر رکود حاکم‌بر اقتصاد جهان هر معامله‌گری را برای خرید کالا به فکر فرو می‌برد و از انجام خرید بزرگ بازمی‌دارد. کاهش ناگهانی شمش فولاد در LME شاید تاثیر چندانی بر قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی به‌خصوص در منطقه‌ CIS، روسیه و ترکیه نگذارد ولی خود نشانگر خبرهای مهم از آینده اقتصاد جهان است. کاهش تدریجی نرخ مواد اولیه فولاد در جهان هم گواه ادامه رکود در بازار فولاد است هم‌اکنون فولادسازان داخلی، آهن قراضه را کیلویی ۳۴۰تومان می‌خرند در صورتی که قیمت این کالا یک ماه پیش ۴۲۰تومان بود.

فولادسازان ایرانی برنامه دارند تا قیمت قراضه را به زیر ۳۰۰تومان برسانند و حتی خبر از قراضه ۲۲۰تومانی هم در بازار شایعه شده است. مجموع تحلیل‌های فوق نشان می‌دهد که فولادسازان داخلی که شمش تولید می‌کنند به دنبال خرید ارزان مواد اولیه هستند تا تولید شمش برایشان اقتصادی باشد. البته کاهش تدریجی قیمت شمش فولاد آنها را ترغیب کرده که آهن قراضه گران نخرند. تجار بازار اعتقاد دارند که قیمت آهن‌آلات در ایران به کف نرسیده است و با توجه به سقوط قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی امکان کاهش بیشتر نرخ میلگرد و تیرآهن وجود دارد.

آهن‌فروشان ایرانی در خرید آهن‌آلات داخلی تردید دارند و بیشتر به دنبال واردات آهن‌آلات با قیمت‌های پایین‌تر از خارج هستند و بیشتر علاقه دارند با خرید آهن وارداتی به سود کلان دست یابند.