آزاده حسینی
روند قیمت بیلت منطقه خاور دور در بورس لندن طی یک ماه اخیر

با افت قیمت شمش فولاد در بورس‌فلزات لندن و سقوط آن به زیر ۶۰۰دلار، بازار آهن مطمئنا دوباره به لرزه خواهد افتاد اما اگر نگاهی به روند قیمت شمش فولاد طی یکسال گذشته بیندازیم این ترس و وحشت محو خواهد شد.
چرا که نرخ شمش در مهر ماه سال گذشته نیز حدود 500 تا 570دلار بود در حالی که آن موقع میلگرد روی نرخ 600تومان می‌گشت و تیرآهن نیز با میانگین نرخ هر کیلو 736تومان مورد مبادله قرار می‌گرفت. ذکر این اختلاف قیمت بین محصول نهایی و شمش جای تعجب دارد این در حالی است که در مهر ماه سال گذشته همه به دلیل امیدواری به بازار آهن از اختلاف کم بین ماده اولیه و محصول نهایی اظهار شکوه و گلایه نمی‌کردند. اما هم‌اکنون که این اختلاف قیمت یعنی شمش فولاد و محصول نهایی تقریبا حدود 400تومان است تولیدکنندگان از شرایط راضی نیستند، البته نگرانی آنها شاید به دلیل این است که آنها شمش را با نرخ‌های 1100تومان خریداری کرده‌اند و حالا مجبورند محصول نهایی را با نرخ حدود 1000تومان بفروشند اما تولیدکننده باید ریسک‌پذیر بوده و در واقع فولاد آب‌دیده باشد.
به هر حال آنچه واقعیت دارد این است که نرخ‌های انواع فلزات در بازارهای جهانی به صورت کاذب بالا رفته بود و کسی انتظار نداشت به یکباره با چنین سرعتی پایین بیاید.
در چنین شرایطی که نرخ‌ها روزانه روند نزولی را طی می‌کنند فولادسازان باید با تحلیل صحیح از فضای بازار و بازارهای جهانی تصمیم‌گیری کنند چرا که بازارهای داخلی به شدت از نوسان نرخ‌های جهانی تاثیرپذیری دارد و فولادسازان می‌توانند با تحلیل فضای بازار تصمیم منطقی اتخاذ کنند. البته چند سالی می‌شود که فضای رقابتی کارخانه‌های بزرگ دنیا را مجبور به راه‌اندازی واحدی به نام تحقیق و توسعه در دل مجموعه خود کرده است.
گزارش ذیل نرخ انواع شمش فولاد در روز ۱۵سپتامبر بورس فلزات لندن است.
نرخ خرید نقدی شمش فولاد در پانزدهم سپتامبر با 55دلار کاهش با نرخ 525دلار خریداری شد. شمش فوق محصول خاور دور بوده و تحویل آن نقدی است. فروش نقدی محصول بیلت خاور دور نیز با نرخ 550دلار صورت گرفت.
همچنین بیلت منطقه مدیترانه نیز با افت ۴۵دلاری نسبت به آخرین مبادلات در تاریخ دوازدهم با نرخ ۵۸۰دلار به صورت نقدی خریداری شد.فروش نقدی بیلت فوق با نرخ ۵۹۰دلار در هر تن انجام شد.بیلت خاور دور به صورت سه ماهه و ۱۵ماهه با نرخ‌های ۵۲۵دلار صورت گرفت که نشان از بی‌اعتمادی فعالان بازار نسبت به آینده بازار این محصول دارد.
همچنین فروش بیلت خاور دور به صورت 3 و 15ماهه در لندن طی مبادلات 15سپتامبر با نرخ 550دلار صورت گرفت.
اما بیلت منطقه مدیترانه روز ۱۵سپتامبر با نرخ ۵۲۵ و ۵۵۰دلار به صورت سه‌ماهه خرید و فروش شد.
خرید و فروش 15ماهه آن هم با نرخ‌های 560 تا 585دلار صورت گرفت.
یادآوری می‌شود نرخ‌های مبادلات بورس فلزات لندن براساس تحلیل و بررسی تحلیلگران و آنالیزورها صورت می‌گیرد و شاید حجم مبادلات آن اندک باشد اما براساس معیارهای خاصی قیمت‌گذاری شده و ارائه و انتشار این قیمت‌ها می‌تواند در انعکاس تحلیل تحلیلگران مورد استفاده قرار بگیرد.