صادرات آهن دوباره از سر گرفته شد

گروه بورس کالا- شرکت‌های بزرگ فولادی که از تابستان سال گذشته به دلیل تامین نیاز داخل، صادرات خود را به درخواست دولت به طور موقت، متوقف کرده بودند، مجاز به صادرات فولاد شدند.

در جلسه‌ای که روز دوشنبه با عنوان ستاد فولاد، با حضور نمایندگانی از وزارت صنایع و معادن، شرکت بورس کالای کشور، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت فولاد خوزستان برگزار شد، مقرر شد

روند صادرات شرکت‌های بزرگ فولادی به صورت محدود دوباره از سر گرفته شود.

در این جلسه همچنین در مورد نرخ تعرفه و افزایش آن پیشنهاداتی از سوی فولادسازان مطرح شد که تصمیم نهایی در مورد آن به آینده موکول شد، البته با افزایش آن موافقت حاصل شده، اما رقم دقیق آن هنوز مشخص نیست.

در پی کاهش نرخ تعرفه‌ها در سال جاری به خصوص در مورد ورق، حدود ۴۷درصد رشد واردات داشتیم که این موضوع تولیدکنندگان ورق داخل را در شرایط رکود بازار با مشکل مواجه کرده است. طی ۵ماه ابتدای امسال روند واردات تیرآهن نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افت ۵۱درصدی مواجه بوده و میلگرد نیز طی مدت ذکر شده ۱۶درصد کاهش داشته است.

همچنین به دلیل ممانعت از صادرات انواع محصول فولادی در ۵ماه نخست امسال در بخش تیرآهن و میلگرد ۷۷ و ۷۹درصد کاهش در صادرات داشتیم که این رقم در مورد ورق گرم و سرد معادل ۷۸ و ۵۰درصد بوده است.

از دیگر مسائلی که در ستاد فولاد مطرح و مورد بررسی قرار گرفت درخواست پرداخت بودجه‌های عمرانی کشور به دستگاه‌های ذی‌ربط برای بالا بردن حجم تقاضا و مصرف فولاد در کشور بود.

همچنین ارائه تسهیلات به بخش خصوصی برای خرید شمش از فولاد خوزستان نیز از دیگر مسائلی بود که در ستاد فولاد مطرح شد.