فارس- متولی معاملات قرارداد آتی مفتول و کاتد مس از انجام حداقل یک‌هزار قرارداد تا آذر ماه سال جاری خبر داد.

محمد آرام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین که متولی قرارداد آتی دو محصول مفتول و کاتد مس در بورس کالا است اظهار داشت: روز گذشته اولین قرارداد آتی روی مفتول مس در بورس کالا انجام شد که به دلیل وجود مشکaلاتی در سیستم فقط ۶ قرارداد مفتول ۸ میلیمتری به ارزش تقریبی ۴۳میلیون تومان صورت گرفت. وی ادامه داد: شرکت‌های کارگزاری سی ولکس کالا و بانک ملی به عنوان کارگزاران فروشنده و شرکت‌های کارگزاری بانک سپه و حافظ به عنوان کارگزاران خریدار، معاملات مذکور را برای مشتریان خود انجام دادند.

وی افزود: در معاملات امروز حدود ۴۰ قرارداد جدید به امضا رسید.

آرام در رابطه با آینده این محصول جدید مالی در بورس کالا گفت : بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان دوره سه ماه (آذر) حداقل هزار قرارداد به میزان هزار تن مفتول مس انجام خواهد شد. وی نوسان قیمت جهانی مس را حدود ۵درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان‌های قیمت‌های جهانی محصول مس، تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مفتول مس می‌‌توانند با انجام قرارداد آتی ریسک ناشی از نوسان را پوشش دهند. آرام استقبال سرمایه‌گذاران از انجام اولین قرارداد آتی مفتول مس را مطلوب دانست و اظهار داشت: افزایش سطح تحلیل‌گری فعالان بازار کالا و ارتباط ۱۰۰درصدی با بازار‌های جهانی از جمله مزیت‌های قراردادهای آتی کالا است.

همچنین روز دوشنبه برای نخستین بار، ۶قرارداد آتی مس مفتولی ۸میلی‌متری، با سررسید ۳ماهه تحویل آذر ماه ۸۷ در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

احمد رضایی مجری طرح آتی، این ۶ قرارداد (هر قرارداد معادل ۱تن) جمعا به ارزش ۴۲۹میلیون ریال دادوستد شد.

وی گفت: قیمت تسویه روز برای قرارداد آتی مس مفتول ۸میلی‌‌متری، به مبلغ ۷۱میلیون و ۵۰۰هزار ریال تعیین شد.

شرکت‌های کارگزاری سی‌ولکس کالا و بانک ملی به عنوان کارگزاران فروشنده و شرکت‌های کارگزاری بانک سپه و حافظ به عنوان کارگزاران خریدار، معاملات مذکور را برای مشتریان خود انجام دادند. بر اساس این گزارش در پایان معاملات، جمعا ۶ موقعیت تعهدی باز در بازار ایجاد شد.