توافقی برای حرکت برخلاف جریان بازار

آزاده حسینی

تثبیت قیمت، چه دستوری باشد و چه توافقی به ضرر تولیدکنندگان است؛ چرا که آنها را از حرکت در جهت جریان بازار باز می‌دارد. درجازدن تولیدکننده در شرایط فعلی علاوه بر ضرر و زیان تولیدکننده منافع تجار و واردکنندگان را نیز به خطر می‌اندازد.

ثابت نگهداشتن قیمت‌ها در بازار داخل اگر در زمان کاهش قیمت‌‌ها باشد واردات را به صرفه کرده و از این رو شدت گرفتن این روند اشباع بازار و تحمیل کاهش بیشتر قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. از زمانی که روند قیمت‌ها افزایشی باشد نیز ثابت نگهداشتن قیمت باعث بی‌انگیزگی تجار جهت واردات شده و رکود مبادلاتی را به همراه خواهد داشت.

بازار آهن در سال جاری دوبار تجربه ثبات قیمت داشته یکی در ابتدای سال بود که شرکت‌های بزرگ دولتی با ثابت نگهداشتن نرخ محصولات خود روند مبادلات بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده و تجار نیز انگیزه خود را برای واردات از دست دادند که همین موضوع باعث کاهش روند واردات طی این مدت شده و در صورتی که با رکود جهانی مبادلات مواجه نمی‌شدیم،بازار آهن دچار بحران می‌شد. این تصمیم تولیدکنندگان برای ثابت نگهداشتن قیمت‌ها، مطمئنا اثرات سوئی به دنبال خواهد داشت که اول از همه دامن تولیدکنندگان را خواهد گرفت؛ چرا که با تثبیت قیمت‌ها در شرایط فعلی واردات به صرفه شده و با شدت گرفتن آن بازار اشباع خواهد شد. این در‌حالی‌است که خریداران از نرخ‌‌های واقعی باخبرند و در انتظار یک‌دست شدن بازار می‌مانند. در شرایط فعلی بالا بردن تعرفه واردات و تشویق تولیدکنندگان در استفاده از ابزارهای تشویقی برای صادرات، در اختیار قراردادن رقم ۲/۲میلیارد دلار به فولادسازان برای واردات شمش، می‌تواند بهترین راه برای رهایی از رکود حاکم بر بازار باشد.

یکی از فعالان بازار در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد درخصوص توافق حاصل شده از سوی فولادسازان گفت: این تصمیم در کوتاه‌ مدت پاسخ‌گو بازار خواهد بود، اما در بلندمدت به ضرر تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: کاهش قیمت‌های جهانی و رکود مبادلاتی به نحوی است که بازارآهن حتی با وجود تصمیم اتخاذ شده همچنان نابسامان خواهند ماند.

وی افزود: جنگ روسیه و گرجستان کمی اوضاع منطقه را آشفته کرده که نتیجه نیز مطمئنا بر شرایط بازار منطقه تاثیر خواهد گذاشت.این فعال بازار تصریح کرد: در صورت آرام‌شدن اوضاع پیش‌بینی می‌شود بعد از ماه مبارک رمضان ثبات بر بازار حاکم شده و روند کاهش قیمت‌ها متوقف شود.

وی اظهار کرد، توافق فولادسازان در کوتاه‌مدت بر تثبیت قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود، اما در بلند‌مدت انگیزه واردات را تقویت کرده و بازار را به مرحله اشباع می‌رساند.وی یادآور شد: اقدام فوق همچنین اعتبار بورس را زیر سوال می‌برد؛ چرا که بورس محل کشف قیمت است و اگر ذوب‌آهن اصفهان نرخ محصولاتش را ثابت نگهدارد، جایگاه بورس کالا زیر سوال می‌رود.وی تصریح کرد: بورس کالا تنها محل عرضه نیست، بلکه یک آینده اقتصاد ایران است که بسیاری از کشورها به آن توجه می‌کنند، لذا قیمت‌گذاری صوری بسیار غیرمنطقی می‌رسد.