ورق مبارکه؛ 760تومان بیلت روسیه؛ 850تومان

آزاده حسینی

کاهش قیمت فولاد در سطح جهانی باعث شده تا فولادسازان در اقصی‌نقاط جهان برای حفظ بازار و در واقع بقا، دست به هر اقدامی بزنند که یکی از آ‌نها بهره‌وری و پایین آوردن هزینه‌های تولید و به تبع آن پایین آوردن کف نرخ فروش است. فولاد مبارکه نیز روز گذشته برای حفظ بازار ورق مجبور شد تا نرخ محصولات خود را تا کیلویی ۱۰۰تومان پایین بیاورد، ارزان‌فروشی این شرکت در حالی صورت می‌گیرد که دولت هیچ تصمیمی برای کنترل بازار فولاد در چنین شرایطی نگرفته است. متاسفانه تصمیم‌گیری‌های کلان به حدی با بوروکراسی اداری مواجه است که در زمان خود پاسخگوی بازار نیست. به عنوان مثال در ابتدای سال که قیمت‌ها به شدت در حال افزایش بود و بهترین فرصت برای کاهش تعرفه محسوب می‌شد این اتفاق زمانی افتاد که دیگر بازار تب و تاب خود را برای خرید و فروش از دست داده بود و حالا کاهش یا حذف تعرفه معضلی برای تولیدکنندگان شده است. در حال حاضر بازار ایران بهترین مکان برای کشورهای CIS به شمار می‌رود چرا که می‌توانند مازاد تولید خود را به واسطه نیاز کشور با هر قیمتی بفروشند. زمانی که قیمت‌ها روز به روز در حال رشد بود همین کشورهای CIS محصولات خود را با بالاترین نرخ به ما پیشنهاد می‌دادند، اما هم‌اکنون که قیمت‌ها پایین آمده از بازار ما سوءاستفاده کرده و با نرخ‌های پایین محصول خود را می‌فروشند. این در حالی است که شرکت‌های فولادساز، طی این مدت نتوانستند از موقعیت خود استفاده کرده و با توجه به اشباع بازار داخل محصول خود را صادر کنند. همه این عوامل دست به دست هم داد و باعث شد تا مبارکه دیروز محصول ورق گرم خود را تا کیلویی ۷۶۰تومان نیز پیشنهاد کند. آن هم به صورت LC دو ماهه، در حالی که در گذشته این شرکت فولادساز قبل از تحویل محصول وجه کالای خود را دریافت می‌کرد. دیروز LC دو ماهه فروخت به این ترتیب که ابتدا محصول را تحویل خریدار داده و بعد از دو ماه وجه کالا را از خریدار دریافت کند. روز دوشنبه هجدهم شهریور ماه مبارکه در ابتدا مقداری از محصول ورق گرم را به صورت سلف ۳۰/۰۸/۸۷ روی تابلو آورد که نرخ پیشنهادی فروشنده برای هر کیلو ۷۶۰ تومان بوده و نسبت به آخرین مبادله از کاهش ۱۱۰ تومانی برخوردار بود، این محصول به دلیل وجود تقاضا و درخواست کارگزاران با افزایش عرضه روبه‌رو شده و کلا با حجم ۴۵هزار و ۹۰تن روی رقم پیشنهادی فروشنده فروخته شد.

ورق گرم C نیز با نرخ پیشنهادی مبارکه با رقم ۷۶۰ تومان روی تابلو آمد که نسبت به آخرین مبادله از افت ۱۳۰ تومانی برخوردار شده بود.روز گذشته مبادلات فولاد مبارکه در حالی صورت گرفت که کارگزاران هنوز به نرم‌افزار جدید بورس کالا عادت نکرده و بخش عمده محصولات مجددا به صورت مچینگ مورد مبادله قرار گرفت.دیروز همچنین ورق سرد تحویل ۳۰/۹/۸۷ نیز به صورت LC عرضه شد که نرخ پیشنهادی فروشنده برای این محصول در ابتدا یک هزار و ۱۰ تومان بود که با چانه‌زنی کارگزاران تا ۹۸۰ تومان کاهش یافت. این محصول مبارکه در هر کیلو ۱۰۰ تومان کاهش یافت.ورق گالوانیزه شرکت نیز با نرخ پیشنهادی یک هزار و ۳۰تومان روی تابلو آمد که با چانه‌زنی کارگزاران سرانجام طرفین مبادله به روی رقم یک هزار و ۱۰۰تومان به توافق رسیدند. کاهش نرخ ورق گالوانیزه نسبت به آخرین مبادله کیلویی ۱۰۰ تومان بود.

قلع اندود نیز که یکی از پرطرفدارترین محصولات مبارکه به شمار می‌رود و معمولا روزانه کاهش قیمت‌ها به دلیل تقاضا برای این محصول تاثیری ندارد دیروز با افت ۸/۷۵ تومان مواجه شده و روی رقم یک هزار و ۳۵۰ تومان به فروش رسید.دیروز همچنین شمش طلا با عیار ۹۹۹ و ۹۹۸ عرضه با نرخ گرمی ۲۵۶هزار و ۶۷۷ریال و ۲۵۵هزار و ۷۶۷ریال مورد مبادله قرار گرفت.

نکته جالبی که دیروز به آن باید اشاره کرد عرضه شمش فولادی محصول روسیه با نرخ ۸۵۰ تومان بود در حالی که نرخ محصول نهایی دیروز در بازار ۷۶۰تومان قیمت خورد.