قیمت فولاد بازار فلزات غیرآهنی‌ را به سراشیبی می‌رود

زهرا سلیمی - بنابر پیش‌بینی تحلیل‌گران، با وجود تقاضای زیاد از طرف تولیدکنندگان فولاد در اروپا دو یا سه هفته آینده، قیمت نیکل تا پایان سال جاری میلادی تا ۲۵درصد کاهش می‌یابد.

قیمت نیکل در بازار فلزات لندن نیز در روزهای اخیر پایین آمده است. قیمت این فلز در سه ماه گذشته شاهد کاهش ۲۳درصدی بوده و روز جمعه حدود ۲۰۰۶۰دلار در هر تن معامله شده است.

افت بازار نیکل به خاطر عملکرد بخش فولاد است که مصرف‌کننده دو سوم از نیکل تولیدی در جهان می‌باشد. تقاضای جهانی فولاد که در تولید ابزار آشپزخانه و قاشق و چنگال کاربرد فراوان دارد، به شدت کاهش یافته است. این پایین‌ آمدن تقاضا به دلیل عقب‌نشینی مصرف‌کنندگان به خاطر ترس از رکود اقتصادی و وقفه توزیع کنندگان در تامین بازار است.

جیم لنون، تحلیل‌گر بانک مک‌کواری، به رویترز می‌گوید: «برخلاف اینکه انتظار می‌رفت تقاضای نیکل از طرف تولیدکنندگان فولاد

۱۲-۸درصد در سال جاری افزایش یابد، این میزان تنها به ۵-۳درصد رسید. به گفته مایکل رایت رییس بخش بازیافت استیل در شرکت ELG هانیل متالز، اگر رکود بخش استیل به سرعت ترمیم نشود، قیمت نیکل شاهد افت قابل توجه دیگری خواهد بود.

اگر تقاضا از طرف تولیدکنندگان فولاد در سه ماه پایانی سال جاری افزایش نیابد، قیمت نیکل به ۱۵هزار دلار سقوط خواهد کرد. بازار نیکل اکنون در یک حالت تعلیق به سر می‌برد که این وضعیت ممکن است ادامه یابد.

بنابر گزارش بانک مک ‌کواری، ۴۸-۴۵درصد از نیکل مصرفی در صنایع فولاد از قراضه‌ها به دست می‌آید.

رایت می‌گوید کارخانه‌های فولاد اروپا هنوز در مورد میزان سفارش نیکل خود در سه ماه آخر سال مطمئن نیستند.

ذخیره نیکل در چین به دلیل کاهش تقاضا از طرف کشورهای منطقه بالا رفته است. همچنین ذخایر این فلز در بورس فلزات لندن (LME) در حال افزایش است. با ۴۷۰۲۲تن ذخیره نیکل، این بازار فقط شاهد ۹/۱درصد فروش آن بوده است. این روند نشان‌دهنده این است که قیمت استیل در سال جاری به ۵۰۰دلار در هر تن خواهد رسید.

افزایش ذخایر مازاد

بنابر گفته لنون، اگر تقاضای فولاد در سه ماه پایانی سال افزایش نیابد کارخانه‌های فولاد تا سال ۲۰۰۹ با رکود مواجه خواهند بود.

مساله اینجا است که تولیدات این کارخانه‌ها اکنون به صورت ذخیره درآمده است و زمانی که آنها دوباره به کار بازگردند تولیدات جدیدشان نیز به این ذخایر اضافه می‌شود و موجب کاهش شدید قیمت‌ها خواهد شد.

بزرگ‌ترین شرکت معدن‌کاری جهان، بی‌اچ‌پی بیلیتون کارخانه ذوب فلزات خود را در کلگوری کانادا با ظرفیت صدهزار تن در سال به دلیل تعمیرات به مدت چهار ماه تعطیل کرد. به گفته لنون این اقدام موجب کاهش دویست هزار تن از عرضه نیکل در بازار شد.

شرکت اکستراتا (xtrata)- پنجمین شرکت معدن‌کاری بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار، تولید کارخانه فرونیکل خود در فالکندو - جمهوری دومینیکن - را به میزان قابل توجهی کاهش داد. همچنین یک شرکت استرالیایی دیگر نیز اعلام کرد که تولید نیکل خود را به دلیل هزینه‌های بالای آن کاهش خواهد داد.

تولیدکنندگان آلیاژ آهن خام و نیکل در چین بیشترین ضرر و زیان را به دلیل نوسانات بازار متحمل می‌شوند.

استفاده از نیکل در تولید این محصول در چین از ۱۲ هزار تن به ۸ هزار تن کاهش یافته است.

ذخایر نیکل چین به ۷/۶ میلیون تن می‌رسد که ۹۱ درصد آن به صورت ذخیره سولفید - مس - نیکل و مابقی آن در کانی اکسیدی است. حدود ۸۰ درصد از ذخیره اولی در استان گانسو نهفته است، در حالی که مابقی آن در دیگر استان‌های شینجیانگ، یونان، سیچوان، و غیره پراکنده می‌باشد. اکثر کانی‌های اکسیدی در منطقه پانژایهوا واقع در جنوب غربی استان سیچوان و استان یونان ذخیره شده است.

با توجه به پایین بودن درجه کانی، استخراج این کانی‌ها در ابعاد کوچک اجرا می‌شود. ذخایر نیکل اولیه در چین در استان‌های گانسو، جیلین، شینجیانگ و سیچوان و غیره پراکنده شده است. به جز معدن جینچوان، اکثر معادن دارای ذخایر اندک و گرید پایین هستند ضمن این که شرایط نامساعد زیست محیطی و طبیعی، فعالیت استخراج در ابعاد گسترده را دشوارتر می‌سازد.

بنابر محاسبات مک کواری، تولید جهانی نیکل تا ۱۳۴ هزار تن پایین آمده است. به گفته لنون: «با وجود کاهش شدید تولید، ۲۷ هزار تن نیکل مازاد در بازار موجود است و با ادامه ضعف بازار و کاهش قیمت‌ها، تولید این فلز نیز کاهش خواهد یافت.»

برخی تولیدکنندگان از این کاهش قیمت‌ها برای تولید فرآورده کبالت ناراضی هستند. به پیش‌بینی لنون، با افزایش ذخایر مازاد در سال ۲۰۰۹، انتظار می‌رود قیمت‌ها به طور چشمگیری کاهش یابد.