دو عامل باعث رشد سریع قیمت جهانی آرماتور در نیمه اول سال ۲۰۰۸ شد: ۱- کمبود همیشگی و رشد سریع بازارهای کشورهای خاورمیانه به خصوص امارات متحده عربی ۲- ارتقای ترکیه به عنوان صادرکننده اصلی آرماتور جهان که در نتیجه عدم حضور محصولات چین در بازارهای صادرات است.

بنابراین موازنه بین دو بازیگر اصلی جهان- ترکیه و امارات متحده عربی- را می‌توان به عنوان پارامتر اصلی در نظر گرفت که بر روی قیمت آرماتور در بازار جهانی حکمفرما هستند. روند قیمت آرماتور در ترکیه نیز این امر را اثبات می‌کند: از ماه مارس سال‌جاری قیمت‌ها بر روی بازار امارات، عامل اصلی تعیین قیمت محصولات ترکیه برای دیگر بازارهای خارجی و همچنین برای بازار داخلی ترکیه است. قیمت دیگر صادرکنندگان بزرگ از جمله اکراین و ایتالیا نیز دنباله رو قیمت صادرکنندگان ترکیه است.

در نتیجه،‌ وضعیت آینده قیمت جهانی آرماتور عمدتا توسط واردات امارات مشخص خواهد شد. اما متاسفانه در این زمینه پیش‌بینی‌ها خوش‌بینانه نیستند.

در نیمه‌اول امسال تولیدکنندگان ترکیه حداکثر سعی خود را کردند که تا جایی که می‌‌توانند هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ حجم به امارات فروش داشته باشند. در نیمه اول امسال سهم امارات از کل صادرات آرماتور ترکیه ۷۸درصد رشد داشت. در حالی که در کل سال ۲۰۰۷ این رشد ۵۰ درصد بود. در ماه مه و ژوئن سال‌جاری این سهم به ترتیب ۸۴درصد و ۸۸درصد بود. بنابر آمار، صادرات آرماتور ترکیه به امارات از ۳۵۳۰۰۰ تن ژانویه به ۷۱۹۰۰۰ تن در ماه ژوئن افزایش یافت و در کل نیمه اول سال بالغ بر ۹/۲میلیون تن شد که ۱۰۷درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

سال گذشته مصرف ظاهری آرماتور در امارات حدودا ۳۰‌درصد افزایش یافت، اما امسال باید کاهش این رشد را انتظار داشت که هم به علت پیش‌بینی سرمایه‌گذاری کمتر در صنعت ساخت‌و ساز طبق تخمین‌های بانک‌‌های داخلی (۱۸-۱۶‌درصد) و هم به علت رشد قیمت آرماتور می‌باشد که از ابتدای سال جاری ۲‌برابر شده است.

با این وجود اگر ما بالاترین رقم احتمالی(۳۰‌درصد) را مبنای محاسبه قرار دهیم، مقدار مصرف ظاهری سال جاری حدود ۹/۵‌میلیون تن خواهد بود. لازم به ذکر است که در نیمه اول سال جاری مصرف آرماتور در این کشور به ۶/۳‌میلیون تن(۶۱/‌ درصد مقدار تخمینی سالانه) رسید که ۹/۲‌میلیون تن(۸۱‌درصد) آن مربوط به آرماتور ترکیه بود. بنابراین در نیمه دوم امسال بازار امارات تنها به ۳/۲‌میلیون تن آرماتور نیاز خواهد داشت.