مشکل منابع مالی در صنعت فولاد چین

مرکز خدمات فولاد ایران- به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، صنعت فولاد چین دچار کمبود منابع مالی شده است. در سال ۲۰۰۷، چین ۱۰‌میلیارد دلار در معادن خارج از این کشور سرمایه‌گذاری کرد که این میزان، شش برابر سرمایه‌گذاری این بخش در سال ۲۰۰۵ است. ارزش دارایی‌های ثابت در صنعت فولاد چین در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۳‌درصد نسبت به دوره قبل از آن افزایش یافته و باعث شده نسبت سودآوری در این بخش ۶/۲۵‌درصد بالا برود.

این سودآوری به کارخانجات اجازه داده است سرمایه‌گذاری مستقیم خود را بالا ببرند. اما از سوی دیگر نیزموجب شده تا نیاز آن‌ها به سرمایه در گردش افزایش یابد.

برخی از کارخانه‌ها سهام خود را منتشر می‌کنند و برخی دیگر به انتشار اوراق مشارکت متوسل شده‌اند تا بتوانند مشکل منابع مالی خود را حل کنند.

کاهش صادرات زغال سنگ چین

پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات زغال سنگ چین در سپتامبر کاهش یابد. علت این امر، تامین نیاز نیروگاه‌های این کشور است. علاوه بر این، وضع عوارض ۱۰‌درصدی برای صادرات زغال سنگ، تاثیر زیادی بر صادرات این کالا خواهد داشت. در ماه دسامبر در مورد زمان دقیق تحویل زغال سنگ تصمیم‌گیری خواهد شد. اما گفته می‌شود که صادر‌کنندگان، ۱۰‌درصد عوارض را با خریداران ژاپنی تقسیم می‌کنند. مذاکرات در مورد ۱۰‌درصد عوارض، پس از تعیین زمان دقیق تحویل زغال سنگ شروع خواهد شد.

افزایش صادرات شمش چدن چین

به گزارش ایران سینا، طبق آمار، صادرات شمش چدن چین در ماه ژوئن بالغ بر ۳۶هزار تن شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴/۲۳‌درصد افزایش یافت.

در بین اینها، ژاپن بیشترین مقدار صادرات چین را جذب کرد و صادرات چین به ژاپن با ۴/۴۶‌درصد افزایش سالانه به ۳۱هزار تن رسید.

در نیمه اول سال‌جاری صادرات شمش چدن چین به ۱۸۴هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷/۵۵‌درصد کاهش نشان می دهد.

ژاپن با ۱۳۶هزار تن بزرگ‌ترین مقصد صادرات این کشور بود که ۶۳‌درصد کاهش سالانه داشته است.

کاهش تقاضای چین برای سنگ‌آهن هند

با افزایش موجودی بنادر چین، تقاضای این کشور برای سنگ‌آهن هند طی شش هفته گذشته کاهش یافته است.

وزیر معادن هند گفت قیمت سنگ‌آهن استرالیا ۲۵ دلار آمریکا/تن کمتر از قیمت سنگ‌آهن هند است.

چین، بزرگ‌ترین بازار صادرات سنگ‌آهن، موقتا خرید از هند را متوقف کرده و از استرالیا سنگ‌آهن وارد می‌کند. سالانه صادرات سنگ‌آهن هند بالغ بر ۹۳ میلیون تن می‌شود که حدود ۷۵‌درصد آن به چین صادر می‌شود.

تحت این شرایط تخمین زده می‌شود قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن هند به چین به ۱۴۰ دلار/تن سی انداف آر کاهش یابد.