آزاده حسینی - طی ده روز اخیر ایران همچنان در بازارهای جهانی گران‌‌ترین نرخ بیلت وارداتی را به نام خود ثبت کرده و چین نیز با تثبیت نرخ بیلت در ده روز اخیر مطمئنا تعادل نرخ جهانی را به ارمغان می‌آورد.

براساس این گزارش، نرخ بیلت (شمش فولاد) چینی در بازارهای داخلی چین این روزها پایین‌ترین سطح را نسبت به سایر بازارها دارد و تولیدکنندگان چینی می‌توانند بیلت را تحویل انبار خودشان بدون پرداخت هزینه حمل با نرخ ۶۳۰ تا ۶۴۰دلار تهیه کنند.

این کشور با بیشترین حجم تولید فولادخام سعی دارد با پایان یافتن بازی‌های المپیک پیشگام حفظ تعادل در بازار جهانی شود؛ چرا که خروج این کشور از مبادلات جهانی طی برگزاری بازی‌های المپیک باعث بر هم خوردن نظم بازار شده بود.

نرخ بیلت صادراتی چینی نیز تحویل به صورت FOBت۸۸۰ تا ۹۰۰دلار در هر تن است.

روسیه نیز جزو کشورهایی است که طی ده روز گذشته بیلت خود را با نرخ ۸۲۰ تا ۸۵۰دلار روانه بازارهای خارجی کرد. این کشور بیلت خود را به صورت FOB به دریای سیاه/ بالتیک صادر کرد و FOB دریای خزر خود را نیز ۸۲۰ تا ۸۳۰دلار فروخت.

بلاروس نیز بیلت صادراتی خود را ۸۳۰ تا ۸۵۰دلار نرخ‌گذاری کرد. کاهش قیمت بیلت بلاروس تنی ۴۰دلار بود و بخش عمده صادرات این کشور به کشورهای حوزه دریای سیاه به صورت FOB صورت گرفت.

این گزارش حاکی است، ایران همچنان با خرید بیلت ۹۵۰ تا ۱۰۰۰دلاری گران‌ترین بازار را دارد.

بیلت کشورهای CIS هفته گذشته ورودی به بندرانزلی با ۲۰دلار کاهش با نرخ ۹۵۰ تا ۱۰۰۰دلار وارد کشور شد.

همچنین واردات بیلت کشورهای CIS به بندرعباس نیز به صورت C&F با نرخ ۹۳۰ تا ۹۴۰دلار صورت گرفت که این بیلت نیز کاهش ۵۰دلاری را پشت‌سر گذاشت.

ترکیه هم نرخ محصولات خود را با قیمت‌های جهانی مطابقت داد. بیلت وارداتی به ترکیه ۹۵دلار کاهش یافته و بیلت صادراتی ترکیه ۵۰دلار پایین آمد. نرخ بیلت صادراتی به ترکیه تحویل به صورت FOBت۸۸۰ تا ۹۰۰دلار در هر تن بود و بیلت وارداتی به ترکیه نیز با میانگین نرخ ۸۵۸دلار صورت گرفت.

نرخ بیلت در بنادر ایران ۸۶۰ دلار شد

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: هم‌اکنون قیمت شمش فولاد به صورت C&F در بنادر شمالی کشور به ۸۶۰دلار در هر تن رسید. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، قیمت شمش فولادی که از روزهای پایانی سال گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده بود، اما از روزهای پایانی تیرماه امسال این افزایش قیمت متوقف شد.براساس این گزارش، قیمت هر تن شمش فولاد در روزهای پایانی تیرماه امسال ۱۲۰۰دلار در بازارهای جهانی و در بازار داخل و بنادر شمالی کشور هر کیلو ۱۱۳۰تومان مورد مبادله قرار می‌گرفت. اما در حال حاضر قیمت شمش فولاد به صورت C&F در بنادر شمالی کشور به ۸۶۰دلار در هر تن رسید. یک فعال بازار گفت: با آغاز فعالیت در بازارهای جهانی از سپتامبر ۲۰۰۸ روند نزولی قیمت شمش آهن متوقف خواهد شد.

به گفته این فعال بازار، پیش‌بینی می‌شود از اکتبر ۲۰۰۸ نرخ شمش فولاد به طور حتم با رشد مواجه خواهد شد؛ بنابر اظهار این فعال بازار، اختلاف قیمت شمش فولاد و قراضه نباید در بازار زیاد باشد از این رو طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده روند نزولی قیمت شمش فولاد متوقف خواهد شد.

به پیش‌بینی این فعال بازار، تا پایان امسال نرخ هر تن شمش فولاد به ۱۰۰۰دلار می‌رسد و این رشد البته در گرو افزایش قیمت نفت خواهد بود.به گفته وی، علاوه بر نرخ نفت، قیمت شمش فولاد به عوامل دیگری از جمله نوسان یورو و دلار بستگی دارد. وی اظهار داشت: در صورت کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی، علاوه بر نرخ شمش فولاد قیمت تمام مواد اولیه روند نزولی خواهند داشت.