آیا شمش ۶۰۰دلاری در راه است؟

بازار سنگ‌آهن در انتظار شش اتفاق

دنیای اقتصاد - در شرایطی که بازار آهن‌آلات پس از دو سال دوران خوش، هم‌اکنون به سرازیری افتاده است شمش فولاد نیز طی یک ماه گذشته مسیر پرسرعتی را از ۱۲۰۰ دلار به ۸۶۰ دلار طی کرده و برخی برآوردها از تداوم این مسیر خبر می‌دهند اگر چه عبور از مرز ۷۰۰ دلار به پایین بعید به‌نظر می‌رسد. در گفت‌و‌گو با مدیرعامل فولاد جنوب بررسی شد

آیا شمش ۶۰۰ دلاری در راه است؟

اوضاع آینده بازار فولاد ایران از تحلیل‌های منطقی به پیش‌بینی‌های غیرقابل استناد تبدیل شده است.

گروهی از فولادسازان اعتقاد دارند که قیمت شمش فولاد به ۶۰۰دلار می‌رسد، اما تولیدکنندگان شمش فولاد ضمن رد پیش‌بینی فوق قیمت شمش را بین ۸۰۰-۷۰۰دلار ارزیابی کردند. در این راستا دنیای اقتصاد با احمد دنیانور، مدیرعامل فولاد جنوب گفت‌و‌گویی کرده است که متن فوق در پی می‌آید:

ارزیابی شما در مورد آینده بازار شمش چیست؟

بازار فولاد به دلیل کاهش روزانه قیمت محصول نهایی نگران است؛ چراکه دورنمای مشخصی از آینده این محصول وجود ندارد بازار هم‌اکنون نامتعال است و خریداران و فروشندگان به سختی معاملات بزرگ آهن انجام می‌دهند.

برخی از تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی اعتقاد دارند که قیمت شمش فولاد به حدود ۶۰۰دلار می‌رسد، آیا شما موافق این قیمت هستید؟

به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم کسانی که شمش ۶۰۰دلاری را پیش‌بینی می‌کنند متاسفانه در مورد فرآیند تولید این محصول اطلاع دقیقی ندارند. چون قیمت مواد اولیه تولید شمش سقوط نکرده است. قیمت شمش فولاد در بدترین حالت به ۷۰۰ تا ۸۰۰دلار خواهد رسید و دوباره صعود خواهد کرد به اعتقاد بنده قیمت شمش فولاد دوباره صعود خواهد کرد.

دلیل کاهش روزانه قیمت شمش چیست؟

کاهش قیمت حامل‌های انرژی به دلیل شرایط فصلی، نوسانات قیمت ارز، بازی‌های المپیک و تعطیلی بیش از ۲۰۰کارخانه چینی به رکود معاملات فولاد کمک کرده است. من فکر می‌کنم با راه‌اندازی کارخانه‌های فولاد چینی رونق به معاملات فولاد بازگردد. بنابراین کاهش قیمت شمش فولاد مقطعی است و بعد از ماه سپتامبر قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت سوخت بالا می‌رود.

شرکت فولادجنوب، قراضه را چقدر می‌خرد؟

فولاد جنوب قراضه را تا یک ماه پیش کیلویی ۴۲۵تومان می‌خرید، اما هم‌اکنون حدود ۳۸۵تومان می‌خریم و شمش را کیلویی ۹۲۰ تومان می‌فروشیم.

ماهانه چه میزان تولید می‌کنید؟

هم‌اکنون ماهانه ۱۵هزار تن تولید می‌کنیم این رقم در ماه آینده به ۲۵هزار تن می‌رسد.

جو روانی ناشی از کاهش قیمت فولاد تا چه میزان بر بازار داخلی تاثیر گذاشته است.

به دنبال کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی قیمت فولاد در داخل کاهش یافته است.

آینده را برای فولادسازان بخش خصوصی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعطیلات فصل تابستان باعث رکود ساخت‌وساز در کشور شده است. با پایان یافتن فصل گرم و ماه مبارک رمضان عملیات اجرایی بسیاری از ساختمان‌ها و کارخانه‌های صنعتی آغاز و رونق به بازار فولاد برمی‌گردد.

رقیب اصلی فولاد جنوب در بازار داخلی کیست؟

شمش روسی، چون فولاد خوزستان حدود یک ماه است که فروشی ندارد.

فولاد خوزستان شمش را با چه قیمتی به بازار می‌دهد؟

آخرین قیمت شمش فولاد این شرکت بالای هزار تومان در هر کیلو معامله شده است.