فارس- پذیرش محصول سنگ آهن در بورس کالا به دلیل عدم وجود رقابت منتفی و پذیرش این محصول از دستور کار خارج شد.

علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ به دلیل عدم وجود رقابت در تولید و فروش سنگ‌آهن، پذیرش این محصول در بورس کالا به طور کامل منتفی و از دستور کار هیات پذیرش بورس کالا خارج شد.

به گفته وی، تولیدکننده و مصرف‌کننده این محصول فقط چند شرکت خاص هستند. صالح‌آبادی به مطالعات انجام شده در بورس دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در دنیا رابطه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این نوع محصول در قالب قراردادهای بلندمدت بوده و در بورس هیچ کشوری معاملات سنگ آهن وجود ندارد، اما این که قیمت این محصول باید به قیمت‌های جهانی نزدیک باشد مدنظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وی ادامه داد: این جریان موجب شد که شرکت‌های مصرف‌کننده سنگ‌آهن مانند فولاد مبارکه قیمت سنگ‌آهن را در بودجه ارائه شده به بورس بیشتر در نظر گرفته و افزایش قیمت را اعمال کنند.

اسفندماه سال ۱۳۸۶ سنگ‌آهن در بورس کالا پذیرش و حتی نوع و حجم عرضه آن نیز اعمال شد که به دلیل مخالفت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و سازمان بورس عرضه آن به تعویق افتاد.

در خصوص عرضه این کالا طی این مدت بحث و حدیث مطرح شده که با مخالف تولیدکنندگان فولاد و موافقت معادن مواجه شده که سرانجام با اعلام رسمی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه آن در بورس کالا منتفی شد. البته روز گذشته سیدعلی اکبر هاشمیان مدیرعامل بورس کالا در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد.