دنیای اقتصاد - در پی تداوم افت نرخ مواد اولیه و محصولات نهایی در بازارهای خارجی و داخلی، برخی فعالان بازار آهن کاهش نرخ میلگرد به زیر هزار تومان را طی هفته آینده پیش‌بینی کردند. دیروز علاوه بر بازار آزاد، قیمت تیرآهن و میلگرد در بورس کالای ایران به ترتیب ۷۰ و ۱۰۰تومان کاهش پیدا کرد. به گفته یکی از معامله‌گران آهن در حال حاضر بازار از شرایط کشف نرخ در ماه‌های آینده به پیش‌بینی و جمع‌بندی مشخصی نرسیده از این رو خریداران نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند تا جایی که حتی کارگزاران نیز به مشتریان خود پیشنهاد خرید نمی‌دهند. در پی فشار خریداران قیمت میلگرد ۱۰۰تومان کاهش پیدا کرد

صف‌آرایی دو طیف جدید در بازار آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در پی تداوم کاهش نرخ فولاد در بازارهای جهانی، قیمت تیرآهن و میلگرد در بورس کالای ایران به ترتیب ۷۰ و ۱۰۰تومان کاهش پیدا کرد، البته نرخ سبد ۲ تیرآهن تنها ۲تومان افت داشت.

بنابراین گزارش تمامی محصولات ذوب‌آهن که دیروز عرضه شدند، فروش نقدی بودند و به این ترتیب دیروز معاملات بورس کالا بدون دادوستد محصولات سلف به کار خود پایان داد. به عقیده فعالان بازار با توجه به اینکه بازار هنوز نسبت به آینده و شرایط معاملات در ماه‌های بعد ابهام دارد، اگر محصولات سلف هم در این روز عرضه می‌شد، خریداران استقبال خوبی از آن نمی‌کردند.

به گفته یکی از معامله‌گران آهن در حال حاضر بازار از شرایط کشف نرخ در ماه‌های آینده به پیش‌بینی و جمع‌بندی مشخصی نرسیده از این رو خریداران نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند تا جایی که حتی کارگزاران نیز به مشتریان خود پیشنهاد خرید نمی‌دهند.

از سوی دیگر محصولات نقدی هم دیروز با کشمکش زیاد میان کارگزاران فروش رفت. در این روز دو طیف در بازار حضور داشتند که یک گروه خواهان کاهش نرخ و دیگری خواهان تثبیت قیمت‌ها از سوی عرضه‌کننده بودند.

به عقیده یکی از کارگزاران، مشتریانی که هفته‌های گذشته محصولات‌ عرضه‌شده را خریداری کرده‌اند و هنوز موفق به فروش نشده‌اند، در برابر کاهش نرخ‌ها مقاومت می‌کنند، اما از سوی دیگر به دنبال کاهش نرخ‌های بازار غیررسمی، تجار و خریداران آهن از بورس کالا انتظار کاهش بیشتر قیمت‌های این بازار را دارند تا از این طریق حاشیه سود خود را از مابه‌التفاوت قیمت‌های بورسی و بازار غیررسمی بیشتر کنند.

اغلب فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند معاملات تا پایان ماه رمضان به همین منوال ادامه پیدا کند و پس از آن قیمت‌ها تثبیت شود.

برخی کارگزاران پیش‌بینی می‌کنند نرخ میلگرد تا ۸۸۰تومان کاهش پیدا کند و سپس تثبیت شود، بنابراین براساس این پیش‌بینی بود که روز گذشته بازار فشار زیادی بر ذوب‌آهن وارد کرد تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. البته راه‌اندازی نرم‌افزار جدید که براساس آن عرضه‌کننده در ۲۰ثانیه اول باید حجم کلی عرضه خود را اعلام کند نیز تا حدودی به خریداران کمک کرد تا بر روی خواسته خود تاکید و پافشاری کنند.

یکی از کارگزاران درخصوص دلایل پافشاری خریداران بر کاهش نرخ محصولات گفت: در حال حاضر با اخباری که در خصوص کاهش نرخ‌ جهانی شمش فولاد منتشر می‌شود بازار انتظار دارد قیمت‌‌ها در بورس کاهش پیدا کند ضمن اینکه بازار غیررسمی هم هنوز به ثبات نرسیده، اما موضوع این است که کارگزاران و مشتریان آنها باید به روز عمل کنند. یکی از فعالان بازار نیز در خصوص آینده بازار و شرایط آن در حال حاضر می‌گوید: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت محصولات فولادی به کف رسیده، اما حتی با تصور اینکه قیمت‌ها باز هم کاهش پیدا کند، انتظار می‌رود تا یک ماه آینده تثبیت نرخ‌های بازار جهانی که غیرقابل انکار است قیمت‌ها در بازار داخلی نیز تثبیت شود. در این صورت دوره‌ گذاری که در آن قرار داریم یعنی سقوط یکباره قیمت‌ها به اتمام رسیده و معاملات از سر گرفته می‌شود. وی ریسک خریدار را با توجه به کاهش‌های تومانی و نه ریالی قیمت‌ها برای خریداران بالا ذکر کرده و معتقد است حتی یک هفته تثبیت نرخ‌ها در بازار، ترس و ابهام خریداران را از بین می‌برد.

تردید خریداران در ثبت سفارشاتشان روز گذشته باعث شد تا تیرآهن‌های ذوب‌آهن هر یک ۲ مرتبه در بورس عرضه شوند. بنابراین گزارش قیمت تیرآهن ۲۷ ذوب‌آهن روز گذشته ۱۰هزار و ۷۰۰ریال عرضه شد که بنا بر درخواست بازار قیمت آن به ۱۰هزار و ۳۰۰ریال کاهش پیدا کرد از آنجا که فقط ۶۰۰ تن این نرخ را قبول کرده بودند ناظر تالار اعلام کرد، امکان کشف نرخ با ۶۰۰ تن وجود ندارد بنابراین طبق نرم‌افزار جدید از آنجا که آن تغییر در نرخ وجود نداشت این عرضه مجددا تکرار شد و ذوب‌آهن نرخ جدید خود را ۱۰هزار ریال اعلام کرد که نهایتا ۳۶۰۰ تن از این کالا با نرخ ۱۰هزار ریال معامله شد. سبد تیرآهن ۲ ذوب‌آهن که شامل ۱۴-۱۶-۱۸ بود با نرخ ۹۲۰۰ریال عرضه شد. آخرین نرخ معامله شده این کالا ۹۲۲۰ریال بود. بازار با ۲۲۰ تن نرخ ذوب‌آهن را قبول کرد که به دلیل پایین بودن حجم تقاضا، ناظر تالار با کشف نرخ این کالا با حجم ۲۲۰ تن موافقت نکرد. خریداران اعلام کردند، اگر ذوب‌آهن کاهش نرخ بدهد و به ۸۸۰۰ریال برسد خریداری خواهند کرد، اما از آنجا که بخش دیگری از بازار مخالف کاهش قیمت بودند نهایتا نرخ این کالا ثابت ماند و در عرضه دوم، ۷۷۰ تن از آن معامله شد.

میلگرد ۱۴-۱ A این شرکت هم با نرخ ۱۳۵۰۰ریال عرضه شد که خریداران تقاضای کاهش نرخ داشتند. در نتیجه ذوب‌آهن قیمت آن را به ۱۲۵۰۰ریال کاهش داد و نهایتا ۶۹۰تن از آن معامله شد. فولاد آذربایجان سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳ A را با نرخ ۱۰هزار و ۷۰۰ریال عرضه کرد که معامله نشد. خریداران بالاترین نرخ پیشنهادی خود را برای این کالا ۹هزار ریال اعلام کردند که به دلیل عدم موافقت خریدار و فروشنده معامله‌ای بر روی آن نشد. سبد میلگرد مخلوط ۲۵-۱۰ چینی هم با نرخ ۱۰هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد که خریدار برای آن در بازار وجود نداشت.