قیمت ورق فولاد مبارکه به کف بازار رسید

آزاده حسینی- روند کاهش قیمت جهانی فولاد، مواد اولیه و سایر منابعی که در تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث شده تا کشمکش بین خریداران و فروشندگان هر روز بالا گرفته و بازارها تبدیل به محل سهم‌خواهی شود.

این جدال به بازار داخلی ما نیز سرایت کرده و در بورس کالای ایران نیز که محل عرضه فولاد تولیدکنندگان بزرگ کشور است نمود پیدا کرده، البته این بار شرایط به نحوی است که خریداران شگرد دیگری را برای خرید انجام می‌دهند و مانند گذشته برای خرید تن به آب و آتش نمی‌زنند، بلکه با بی‌محلی و عدم حضور خواستار کاهش قیمت‌ها می‌شوند و گاه با پایین کشیدن نرخ بازار قبل از عرضه فولادسازان بزرگ دولتی خواستار پایین آوردن قیمت‌های پایه از سوی فولادسازان دولتی می‌شوند اما در این بین تولیدکنندگان بخش‌خصوصی هستند که برای بقا مجبور به رقابت در یک جنگ نابرابر هستند، رقابتی که در واقع به دلیل ساختار دولتی صنعت فولاد به آنها تحمیل شده است.

در این بین البته مدیران شرکت‌های فولادساز دولتی در تلاشند تا این اختلاف طبقاتی بین صنعت فولاد دولتی و خصوصی را با استفاده از قدرت خود در بازار کم کنند.

به هر حال دیروز با واکنش بازار نسبت به محصولات مبارکه قیمت انواع محصول این شرکت پایین آمد اما هم فروشنده از کاهش قیمت‌ها راضی بود و هم خریدارانی که بورس کالا را ترک می‌کردند.

روز دوشنبه مبارکه برای جلب اعتماد خریداران به بورس و رونق مبادلات در بازار تنها ۵۰درصد وجه کالا را با وجود سلف‌فروشی دریافت کرده و ۵۰درصد مابقی را در ابتدای ماه موعد سلف یعنی ابتدای مهرماه از خریدار دریافت کرد.

براساس این گزارش روز گذشته ورق گرم B مبارکه با نرخ پیشنهادی کیلویی ۸۹۰ تومان روی تابلو آمد که با پافشاری کارگزاران ورق گرم B با ضخامت ۲ تا ۹۹/۴ میلی‌متر با نرخ ۸۷۰ تومان به فروش رسید. کاهش نرخ این محصول در هر کیلو ۲۰ تومان بود.

ورق گرم C این شرکت نیز که با ضخامت ۵ تا ۱۶ میلی‌متر است با نرخ ۹۶۰ تومان روی تابلو آمد که با اصرار کارگزاران خریدار نرخ این محصول مبارکه نیز با کاهش ۹۰تومانی به پایه نرخ ۸۹۰ تومان رسید.

آنچه باعث شد فروشنده و خریداران با رضایت تالار بورس کالا را ترک کنند، کم‌شدن اختلاف قیمت بین بازار و بورس کالا بود.

ورق سرد مبارکه هم از سوی شرکت با نرخ یک‌هزارو ۹۳تومان پیشنهاد شد اما این محصول نیز با اصرار خریداران با کاهش ۱۳ تومانی مواجه شده و روی رقم یک‌هزارو ۸۳ تومان بسته شد.

ورق گالوانیزه نیز با نرخ یک‌هزارو ۲۱۰ تومان پیشنهاد شد که درنهایت با ۱۰ تومان کاهش روی رقم یک‌هزارو ۲۰۰ تومان به‌فروش رسید.

حجم عمده مبادلات دیروز فولاد مبارکه به‌صورت مچینگ انجام شده و بخش اندکی از آن به‌صورت حراج حضوری فروخته شد.