بورس کالا - پس از چندین هفته کاهش نرخ تیرآهن و میلگرد در بازار و رسیدن قیمت‌ها به کف قیمت‌ بازار، ریسک خرید برای فعالان و تجار اندکی کاهش یافته است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد قفل معاملات فولاد در کشور که در پی نوسان قیمت‌های بازار در یک ماه اخیر توان تصمیم‌گیری را از خریداران گرفته بود، تا حدی باز شده و بدین ترتیب رونق معاملات در هفته‌های اخیر به خصوص بعد از ماه رمضان دور از انتظار نیست.

در این میان به نظر می‌رسد نرخ تیرآهن در مقایسه با میلگرد زودتر به ثبات رسیده که علت اصلی آن عرضه انبوه این کالا در هفته گذشته بود که نهایتا باعث شد تا نرخ تیرآهن‌های پرمصرف ۱۴-۱۶-۱۸ به کیلویی ۹۲۵ و ۹۲۲تومان برسد. البته پیش‌بینی برخی فعالان بازار این است که میلگرد نیز در نهایت روی ۱۰۰۰تومان تثبیت می‌شود، بدین ترتیب آنچه تجار را طی یک ماه اخیر مردد کرده است، یعنی عدم تثبیت نرخ‌ها در بازار به مرور از بین رفته و شرایط ثبات بر بازار حاکم می‌شود.

بر این اساس روز یکشنبه نیز در بازار رسمی نرخ تیرآهن در مقایسه با میلگرد از ثبات بیشتری برخوردار بود و نوع پرمصرف آن تنها سه تومان کاهش پیدا کرد. هرچند قیمت تیرآهن کوتاه ۳۵تومان افت داشت، اما با توجه به حجم پایین مصرف این کالا انتظار می‌رود نرخ تیرآهن‌های پرمصرف در همین حد فعلی باقی بماند.

به عقیده فعالان نرخ‌های بازار رسمی در حال حاضر در مقایسه با بازار غیررسمی منطقی شده و به کف رسیده و انتظار کاهش بیشتر در آینده از آن نمی‌رود. در این میان باتوجه پیش‌بینی‌هایی که از بازگشت چین به بازار فولاد و افزایش تقاضای جهانی مطرح می‌شود، انتظار می‌رود طی ماه آینده به خصوص با گذر از ماه رمضان بازار داخلی ایران نیز روند صعودی پیدا کند.