رحمت ا... باقرپور

قیمت فولاد به خصوص کلاف گرم صادراتی چین که طی هفته گذشته بین ۹۵۰ تا ۱۰۰۰دلار بر هر تن به صورت FOB بنادر چین معامله شده بود طی این هفته با کاهش ۵۰دلار بر تن مواجه شد و به ۹۰۰ الی ۹۵۰دلار رسید.

در حال حاضر کارخانجات تولید فولاد و بازرگانان در تلاشند تا قیمت‌‌ها را تعدیل کرده و بازار را به آرامش نسبی برسانند، اما تاثیر این تلاش‌ها در مقابل تقاضای کم برای محصولات فولادی ناچیز می‌باشد. خریداران محصولات فولادی در بازار فعال نیستند و بازار نیز روند و شیب نزولی را طی می‌کند. قیمت‌های پیشنهادی اکثرا حدود ۹۳۰دلار بر هر تن به صورت FOB بوده اما قراردادهای مهمی طی این هفته جهت انجام معاملات محصولات فولادی صورت نپذیرفته است. در بازار داخلی چین نیز طی این هفته قیمت کلاف گرم تا میزان ۶۶دلار بر هر تن کاهش داشته است و به ۷۰۵ الی ۷۲۰دلار در هر تن رسیده است. در حالی که قیمت کلاف گرم طی هفته گذشته در چین ۷۷۲ الی ۷۸۰دلار بوده است.

پایین بودن تقاضا برای محصولات فولادی کمک می‌کند تا همچنان قیمت‌ها کاهش یابد و فروشندگان هم دوره‌ای از رکود را تجربه کنند و به همان نسبت نیز خریداران در انتظار کاهش قیمت باشند. کارشناسان و بازرگانان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت فولاد تا اواخر تابستان باز هم کاهش داشته باشد یعنی تا اواسط سپتامبر اما نسبت به سرانجام وضعیت بازار در بهت و تردید به‌سر می‌برند.

وضعیت بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که خریداران تعیین‌کننده قیمت بوده و بازرگانان و فروشندگان در حالت استیصال به‌سر می‌برند و از این وضعیت نیز به ستوه آمده‌اند.یک منبع آگاه در بازار چین اعلام داشت که قیمت تولید کلاف گرم برای بازار داخل چین توسط شرکت‌های ادغام‌شده سازنده فولاد به میزان ۶۶۰دلار است و اگر قیمت‌ها تثبیت نشوند و بهبود نیابند این قیمت‌ها تا ۶۶۰دلار جای کاهش خواهند داشت.در چین تولیدات شرکت‌های فولاد در حال حاضر رو به افزایش است، و در بخش صادرات فولاد نیز در ماه سپتامبر اگر عوارض و مالیات‌های صادراتی افزایش یابند، تا حد زیادی از صادرات فولاد کاسته خواهد شد. از سوی دیگر مصرف نیز در حال کاهش و رکود است و به نظر نمی‌رسد که اوضاع بازار داخل چین در ماه سپتامبر حرکت یا جهش خاصی داشته باشد.در مجموع قیمت فولاد با کاهش شدیدی که در بازار جهانی داشته است توانسته است که تاثیر شدیدی بر بازار خاورمیانه بگذارد تا جایی که خریداران محصولات فولادی از خرید و واردات کلاف گرم از کشورهای CIS و ایران و دیگر کشورها امتناع نموده و حجم واردات خود را تا حد زیادی کاهش داده‌اند.قیمت‌های محصولات فولاد صادراتی چین و کشورهای CIS در منطقه خاورمیانه بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۵۰دلار به صورت CFR بنادر خلیج فارس تحویل ماه اکتبر بوده است که نسبت به هفته قبل به میزان ۳۰دلار کاهش داشته است.

محصولات کشورهای CIS نیز طی هفته گذشته با وجود کاهش نسبی در مقایسه با هفته قبل مورد استقبال قرار نگرفت.

کارشناسان و بازرگانان و ناظران بازار بر این باورند که کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد لازم است زیرا قیمت تا حد زیادی و به‌گونه‌ای غیرمنطقی افزایش یافته بود. اما دلیلی وجود ندارد که تا میزان ۶۰۰دلار (قیمت جون و جولای سال قبل) کاهش یابد. اکثر کارشناسان بازار معتقدند و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های صادراتی کلاف گرم تا میزان ۸۵۰ الی ۹۰۰دلار در ماه اکتبر کاهش یابد.