دو پیش‌بینی متفاوت در مورد بازار آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روز گذشته در بورس کالای ایران، نرخ میلگرد به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰تومان و نرخ تیرآهن ۲ تا ۳تومان کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، خریداران دیروز هم تقاضای کاهش نرخ داشته و با اصرار بر این خواسته خود باعث شدند تا نرخ‌ها مجددا کاهش پیدا کند. بدین ترتیب محصولات ذوب‌آهن نسبت به هفته‌های قبل با تقاضای بیشتری روبه‌رو شد. کارگزاران معتقدند کاهش نرخ محصولات این شرکت تا حدودی رغبت خریداران را بیشتر کرد و بدین ترتیب تقاضای خرید در بازار بالا رفت، اما حجم معاملات دیروز به دلیل رکودی که در بازار حاکم شده، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رقم ناچیزی است.

یکی از کارگزاران در این خصوص معتقد است هر چند ذوب‌آهن در فروش محصولات خود موفق بود و محصول خود را در سایزهای مختلف و به صورت نقدی عرضه می‌کند اما وقتی حجم معاملات مرداد ماه این شرکت را با سال گذشته مقایسه می‌کنیم، معاملات بسیار کم است که این نشان می‌دهد تداوم کاهش قیمت‌ها همچنان ریسک خرید را برای خریداران بالا نگه داشته است.

به گفته وی، وقتی نرخ‌ها روند کاهشی دارد نمی‌توان انتظار داشت که همه خریداران در بازار حضور پیدا کنند، اما موضوع این است که برای عرضه‌کنندگانی همچون ذوب‌آهن نیز این امکان وجود ندارد که بیشتر از این در مقابل کاهش قیمت‌ها و درخواست بازار مقاومت کند. فولادسازان به دلیل نیازی که به نقدینگی دارند نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی عرضه نکنند بنابراین کاهش قیمت‌ها دور از

انتظار نبود.

در حالی که برخی کارگزاران پیش‌بینی می‌کنند نرخ‌ها باز هم کاهش پیدا کند، اما برخی فعالان بازار با اشاره به پایان یافتن بازی‌های المپیک و ورود مجدد چین به بازار فولاد، پیش‌بینی می‌کنند به زودی نرخ‌های جهانی که عامل اصلی کاهش قیمت فولاد در ایران بوده، افزایش پیدا کند.

یکی از کارشناسان بازار در این خصوص می‌گوید: در بازار ایران وقتی نرخ‌ها افزایشی است بازار مقاومت کرده و آرام رشد می‌کند، اما وقتی قیمت‌های جهانی کاهشی است، در ایران نرخ‌ها به یکباره سقوط می‌کند، اما اگر در این مقطع که اوج مصرف است قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا کند با یک جهش شدید قیمت در ماه‌های آینده مواجه می‌شویم. به عقیده وی وقتی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، قطعا فولادسازان حجم تولید خود را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر واردات نیز افت می‌کند، اما به زودی بودجه پروژه‌های عمرانی تامین می شود و تقاضاهای زیادی وارد بازار می‌شود در این صورت قیمت‌ها در این شرایط روند صعودی پیدا می‌کند. به عقیده این فعال بازار این شرایط از جمله پیش‌بینی‌هایی است که تجار باید به آن توجه کنند. در مقابل افرادی که معتقدند با توجه به کاهش نرخ‌های جهانی، قیمت‌ها باز هم باید کاهش پیدا کند، تعدادی از فعالان بورس معتقدند قیمت‌ها در حال حاضر در مقایسه با بازار غیررسمی منطقی شده و فاصله معنی‌داری بین قیمت بورس و بازار غیررسمی وجود ندارد بنابراین اگر نرخ‌های جهانی ثابت بماند، قیمت‌های بورس هم طی هفته آینده ثابت می‌ماند. اما از طرفی یکی از فعالان بازار با اشاره به کاهش قیمت محصولات دولتی‌ها در بورس معتقد است این مساله بیش از هر چیز خصوصی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. به گفته وی در حالی که قیمت‌گذاری مواد اولیه فولادسازان دولتی و خصوصی متفاوت است، کاهش نرخ محصولات نهایی در بازار خصوصی‌ها را که با نرخ بالاتری مواد اولیه خود را تامین می‌کنند با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌‌کند. به عقیده وی همین مساله است که باعث شده طی هفته‌های اخیر عرضه‌کنندگان خصوصی کمتر از قبل در تالار بورس حضور یافته و عرضه خود را کم کنند.

به گفته وی، به دلیل بوروکراسی موجود در بورس و کارمزدی که خریداران باید ارائه کنند، در شرایطی که نرخ‌ها کاهشی است، اغلب خریداران ترجیح می‌دهند خارج از بورس از فولادسازان خصوصی خرید کنند. به گفته وی، کاهش قیمت‌ها به هیچ وجه به نفع خصوصی‌ها نیست.

اما از سوی دیگر یکی از فعالان بورس معتقد است وقتی که نرخ‌ها افزایشی است و عرضه‌کنندگان از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کنند در زمانی که قیمت‌ها کاهشی است نیز باید به همین روش عمل کنند و نباید این فکر و ذهنیت در بازار ایجاد شود که در زمان کاهش قیمت‌ها عرضه‌کنندگان نباید قیمت‌ها را کاهش دهند. به گفته وی تولیدکنندگان خصوصی در این شرایط می‌توانند از طرق دیگری همچون خرید شمش ارزان‌تر ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت را جبران کنند.

دیروز همان طور که ذکر شد ذوب‌آهن برای فروش بهتر محصولات خود، میلگردها را به صورت تک‌سایز عرضه کرد که باتوجه به کاهش نرخ‌هایی هم که در پی درخواست بازار صورت گرفت تقریبا اکثر فعالان بازار با رضایت تالار بورس را ترک کردند.

میلگرد ۱۶-۲ A این شرکت که ۱۱۰۰۰ریال پیشنهاد شده بود، پس از ۳مرحله کاهش نرخ به ۱۰هزار و ۶۰۰ریال رسید.

نرخ A۳ -۱۶ ذوب‌آهن هم از ۱۱۰۰۰ریال به ۱۰هزار و ۷۵۰ریال رسید. قیمت A۳ -۲۵ این شرکت هم ۱۰هزار و ۹۰۰ریال پیشنهاد شد که در پی فشار بازار نرخ آن به ۱۰هزار و ۵۱۷ریال کاهش پیدا کرد. این کالا ۸۸۰تن معامله شد. میلگرد A۳ -۲۰ این شرکت ۱۰هزار و ۹۵۰ریال پیشنهاد شده بود که در پی فشار خریداران و عدم موافقت با نرخ‌های ذوب‌آهن قیمت آن ۱۰هزار و ۷۰۰ریال معامله شد. دیروز تیرآهن ۱۸-۱۶-۱۴ این شرکت که هفته قبل ۹۲۵ تومان معامله شده بود به ۹۲۲تومان کاهش پیدا کرد و ۱۳۲۰تن معامله شد.

سبد تیرآهن متوسط طول کوتاه ذوب‌آهن هم که ۸۰۰۰ریال پیشنهاد شده بود به ۷هزار و ۶۵۰ریال کاهش پیدا کرد. دیروز علاوه بر ذوب‌آهن، محصولات فولاد آذربایجان و فولاد کرمان عرضه شد که فولاد آذربایجان نرخ سبد میلگرد ۲۵ تا A۳ -۱۴ خود را ۱۱هزار و ۲۰۰ریال پیشنهاد کرد و به ۱۰هزار و ۷۰۰ریال کاهش پیدا کرد.