بازار کساد فولاد در خاورمیانه

مرکز خدمات فولاد ایران- بازار ورق فولادی در خاورمیانه به دلیل کمبود تقاضا کساد بوده و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت در سپتامبر نیز تداوم یابد. در ایران، قیمت ورق گرم ۹۳۰ دلار هر تن است که نسبت به ۱۰۴۰ دلار هر تن در هفته گذشته، کاهش نشان می‌دهد. در لبنان نیز خریداران تمایلی به خرید ورق ندارند. زیرا آنها معتقدند قیمت‌ها بیش از این کاهش می‌یابد و این امر موجب کسادی بازار شده است. در حال حاضر قیمت‌ها در سطح ۱۱۵۰ تا ۱۱۷۵ دلار هر تن است. افزایش قیمت فولاد در ابوظبی تا ۹۱‌درصد

قیمت‌های فولاد در ابوظبی در نیمه اول سال ۲۰۰۸ حدود ۹۱‌درصد افزایش داشت.

علت این امر تقاضای بسیار بالا برای مصالح ساختمانی در بازار داخلی است. رشد ساختمان‌سازی که با افزایش قیمت نفت در هفت نوبت از سال ۲۰۰۲ تداوم یافت، موجب افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی در بازار داخلی شده است به گونه‌ای که عرضه‌کنندگان مصالح ساختمانی اظهار دارند دیگر نمی‌توانند پاسخگوی این تقاضاها باشند.

اطلاعات رسیده از اداره اقتصاد و برنامه‌ریزی ابوظبی نشان می‌دهد که قیمت میلگرد در ابوظبی از ۸۵۵ دلار هر تن در ژانویه به ۱۶۳۴ دلار هر تن در ژوئن افزایش یافت. قیمت تیرآهن بال پهن برای صدور به کره جنوبی نیز با ۱۴‌درصد افزایش به ۱۷۰۲ دلار هر تن در جولای رسید. قیمت این کالا در ژوئن ۱۴۹۷ دلار هر تن بود.

بازار راکد بیلت در امارات

بازار بیلت چهار گوش در امارات راکد است. قیمت بیلت چهار گوش چین ۱۰۶۰-۱۰۴۰ دلار/تن سی‌انداف (۱۳۰ دلار/تن کاهش در طی سه هفته) است.

بیلت چهارگوش کشورهای CIS به امارات ۱۰۵۰ دلار/تن سی‌انداف (۱۳۰-۱۱۰ دلار/تن کاهش طی سه هفته‌) است. پیشنهادات هند

نیز ۱۱۰۰-۱۰۹۰ دلار/تن سی‌انداف می‌‌باشد.

بیلت چهار گوش برزیل به این کشور ۱۰۲۰ دلار/تن سی‌انداف پیشنهاد می‌‌شود. اما خریداران اماراتی قیمت ۹۹۰-۹۸۰ دلار/تن سی‌انداف را پیشنهاد می‌‌کنند.

کاهش قیمت آرماتور در امارات عربی

بازار محصولات طویل امارات آرام است. خریداران موجودی زیادی دارند، بنابراین تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند.

فعالیت‌های ساخت و ساز نیز به دلیل گرمی هوا و نزدیک شدن به ماه رمضان کم می‌‌باشد.

در چنین شرایطی کاهش قیمت محصولات وارداتی ادامه دارد. طی یک هفته پیشنهادات ترکیه با ۵۰ دلار/تن کاهش به ۱۳۰۰ دلار/تن سی‌انداف رسید.

حتی پیشنهاد ۱۲۵۰ دلار/تن سی‌انداف نیز شنیده شده است. قیمت‌ها بر مبنای وزن تئوری می‌‌باشد. هیوندایی استیل کره جنوبی نیز قیمت خود را با ۵۰ دلار/تن کاهش به ۱۴۰۰ دلار/تن سی‌انداف رساند.

در مورد سیم مفتول، خریداران در امارات سیم مفتول چین را ترجیح می‌‌دهند. پیشنهادات فعلی سیم مفتول حاوی بور چین ۱۰۴۰-۱۰۳۰ دلار/تن سی‌انداف و سیم مفتول بدون بور ۱۱۴۰-۱۱۳۰ دلار/تن سی‌انداف است.