معامله تیرآهن920 تومانی در بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: دیروز پس از یک ماه معاملات تیرآهن در بورس رونق گرفت تا جایی که حتی در یک مورد بازار تا مرز رقابت هم پیش رفت.

براساس این گزارش، کاهش قابل توجه قیمت تیرآهن‌های ذوب‌آهن در این روز، میانگین نرخ آهن در بازار را به کف رساند که همین امر در نهایت خریداران را پس از مدت‌ها راضی به خرید کرد. در این روز سبد میلگرد فولاد آذربایجان، گروه ملی و چینی هم عرضه شد که به جز میلگردهای آذربایجان دیگر کالاهای عرضه شده فروش رفت.

به عقیده فعالان بازار، تثبیت نرخ محصولات فولادی در بازار رسمی به خصوص میلگرد تا حدودی انگیزه خرید را به بازار بازگرداند.

اما به دلیل نبود نقدینگی کافی هنوز همه خریداران توانایی خرید در بازار را به دست نیاورده‌اند.

برای مثال پس از آن که تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸ ذوب‌آهن در بلوک‌های ۲هزار و ۶۴۰ تنی عرضه شد، تقاضای زیادی برای آن وارد بازار شد؛ اما اغلب کارگزاران معتقد بودند اگر این کالا در بلوک‌های کوچک‌تر عرضه می‌شد، خریداران بیشتری برای آن وارد رینگ می‌شدند و چه بسا تقاضا بیش از این رقم ثبت می‌شد.

یکی از کارگزاران در این خصوص با اشاره به محدودیت‌های موجود در عرضه به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از مشتریان به دلیل آن که هنوز موفق به فروش کالاهای قبلی خود در بازار نشده‌اند، نقدینگی کافی برای خرید ندارند. ضمن آن که عدم ارائه تسهیلات بانکی نیز توان خرید را کاهش داده است. به خصوص بلوک‌های حجیم ذوب‌آهن که پرمصرف‌ترین آنها یعنی تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸ امروز در حجم ۲هزار تنی عرضه شد.

یکی دیگر از کارگزاران بورس هم با اشاره به کاهش نرخ تیرآهن در روز گذشته معتقد است با به کف رسیدن نرخ‌ها این امید در بازار به وجود آمده که هفته آینده، معاملات با رونق بیشتری دنبال شود. به گفته وی، در حال حاضر میلگرد نسبت به تیرآهن از تثبیت بیشتری برخوردار است. از این‌رو انتظار می‌رود از یکشنبه هفته آینده تقاضاهای بیشتری به بازار وارد شود.

دیروز خریداران نه تنها از رقابت اجتناب می‌کردند، بلکه از عرضه بیشتر محصولات ذوب‌آهن هم جلوگیری کرده و نسبت به آن اعتراض کردند.

براین اساس زمانی که خریداران با فروشنده توافق کردند و نرخ را از ۱۰هزار و ۱۰۰ریال به ۹هزار و ۲۰۰ریال رساندند، ۲۱هزار و ۱۲۰تن از ۶۸هزار و ۶۴۰تن تقاضای بازار با نرخ توافق شده فروش رفت.

در پی این معامله، با توجه به اینکه نرخ کاهش پیدا کرده بود، خریداران دیگری هم تقاضای خرید خود را اعلام کردند که ذوب آهن موافقت کرد؛ اما خریدارانی که ۲۱هزار تن را خریده بودند اعتراض کرده و اعلام کردند برای جلوگیری از اشباع بازار و کاهش بیشتر قیمت‌ها، ذوب‌آهن نباید بیشتر از این تیرآهن در بازار عرضه کند. در نتیجه همان ۲۱هزار و ۱۲۰تن با نرخ ۹۲۰۰ریال فروش رفت.

سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۷ این شرکت هم ۲۳۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد. تقاضا برای این کالا ۵هزار و ۷۵۰تن بود که ذوب‌آهن اعلام کرد اگر بازار نرخ را قبول کند، تقاضای بازار را پاسخ می‌دهد؛ اما بازار نرخ را قبول نکرد و ذوب‌آهن نهایتا مجبور به کاهش نرخ شد و از ۱۰۳۰۰ به ۹۵۰۰ رساند. در نتیجه بعضی از خریداران نرخ را قبول کردند و ۴هزار و ۶۰۰تن کالا معامله شد.

دیروز ۶۹۰تن سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۴ هم با نرخ ۹هزار و ۴۰۰ریال معامله شد. این کالا هم ۱۰۲۰ ریال پیشنهاد شده بود که در پی فشار بازار نرخ آن کاهش پیدا کرد.ناودانی ۱۶ ذوب‌آهن ۱۲هزارو ۵۰۰ ریال عرضه شد که خریداران نرخ را قبول نکرده و نهایتا معامله‌ای هم روی آن صورت نگرفت. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴- A۳س فولاد آذربایجان ۱۰۰۰ تن با نرخ ۱۱هزارو۲۰۰ ریال عرضه شد. خریداران نرخ این کالا را ۹هزارو ۶۰۰ ریال پیشنهاد دادند. نهایتا به دلیل عدم توافق میان خریداران و فروشنده، معامله‌ای صورت نگرفت.

سبد میلگرد A۳وA۲ گروه ملی ۱۰هزارو ۹۰۰ تن و ۱۰هزارو ۹۰۰ ریال عرضه شد که همین مقدار کالا معامله شد. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-A۳ چینی تحویل جاده ساوه هم پس از ۳ هفته با نرخ ۱۰هزارو ۳۰۰ ریال فروش رفت. این کالا ابتدا ۱۰هزارو ۹۰۰ریال پیشنهاد شده بود که عرضه‌کننده نرخ را کاهش داد. این کالا نهایتا ۳۳۰ تن توسط یک خریدار، خریداری شد.

رونق معاملات طلا

دیروز مجموعا ۹ شمش طلا که ۲عدد شمش طلا با عیار ۹۹۷ و ۷ شمش طلا با عیار ۹۹۹ عرضه شد که همگی فروش رفتند. میانگین نرخ شمش طلای ۹۹۷؛ در این روز پس از رقابت، گرمی ۲۵۸هزارو ۷۸۲ ریال و میانگین شمش طلای ۹۹۹ نیز پس از رقابت خریداران با نرخ گرمی ۲۵۷ هزارو ۳۶۳ ریال فروش رفت.