بازار نترسد
مترجم: زهرا سلیمی
بعدازظهر پنج‌شنبه گذشته نقره با ۱۰درصد کاهش حدود ۷۵/۱۲دلار در هر اونس معامله شد و قیمت طلا به ۷۹۵دلار رسید.

ارزش دلار نیز بیش از حد پیش‌بینی شده افزایش یافت و طبق شایعات موجود بانک‌ مرکزی کشورهای جهان از این صعودی که دلایل نامعلوم است پشتیبانی می‌کنند.
تصور می‌شد قیمت نقره از ۱۴دلار پایین‌تر نرود، با این حال ارزش این فلز به کمتر از ۱۳دلار در هر اونس کاهش یافت که یادآور قراردادهای بسته شده ماه آگوست در سال‌های گذشته و پایین رفتن قیمت طلا و نقره است.
بهتر است نگاهی به نمودار 30روزه قیمت نقره در روز پنج‌شنبه گذشته بیندازیم.
این نمودار نشان‌دهنده افت قیمت نقره در ماه آگوست نسبت به ماه جولای است. این کاهش قیمت‌ها، بسیار شبیه اتفاقاتی است که در مدت مشابه سال‌های قبل افتاده است. کاهش قیمت طلا و نقره فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده تا بتوانند در دادوستد این دو فلز شرکت کنند. البته مسلم است که روند نزولی قیمت طلا و نقره همیشگی نخواهد بود.
به عقیده پوروساکسیتا، تحلیلگر سرمایه‌گذاری بین‌المللی: تقویت ارزش دلار باعث شده است تا قیمت فلزات باارزش (به‌خصوص نقره و پلاتین) کاهش یابد. با این حال بازار خرید و فروش این فلزات برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر و محل امنی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت شده است. اخیرا حدود 5درصد از سرمایه‌ها صرف خرید شمش فلزات شده است که البته با کاهش قیمت آنان معامله در این زمینه نیز بیشتر شده است. به محض اینکه افت قیمت‌ها متوقف شود، ارزش این فلزات دوباره بالا خواهد رفت.
در دهه ۱۹۷۰ که زمان اوج گرفتن قیمت فلزات بود، قیمت طلا ناگهان تا ۵۰درصد سقوط کرد. پس تغییرات اخیر در بازار نشان دهنده پایان افزایش قیمت فلزات گرانبها نیست ولی سرمایه‌گذاران را با مشکلات زیادی مواجه کرد.
از طرفی قیمت نفت تا 111 دلار در هر بشکه و قیمت گاز تا 18/8 دلار کاهش یافته است.
آیا ارزش این دو باز هم کمتر خواهد شد؟ بنا به گفته منابع آگاه و برخی تحلیلگران چنین امکانی وجود دارد و اگر اتفاق بیفتد بسیاری از ما می‌توانیم شرکت‌های بزرگ نفتی مانند «دوون انرژی» را با بهای بسیار بسیار اندک خریداری کنیم. چون ارزش سهام این شرکت‌ها در چنین شرایطی سقوط می‌کند.
در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران معتقدند هر چه قیمت نفت و گاز پایین‌تر باشد بیشتر به نفع آنان خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنند که بهای نفت به بشکه‌ای 100 دلار و گاز به 50/7 دلار در هر متر مکعب خواهد رسید.
بررسی مجدد طلا و نقره نشان می‌دهد که تورم بالا به بازار طلا ضربه زیادی وارد کرده است.
یکی از معامله‌گران فلزات در شیکاگو می‌گوید: اگر تورم همچنان افزایش یابد صندوق فدرال مجبور خواهد شد بهره بانکی را افزایش دهد.ارزش دلار همچنان در حال افزایش است و در این میان طلا دچار افت و بحران می‌شود.
با این حال بعضی از تحلیلگران همچنان به آینده خوش‌بین هستند.به عقیده والتر استات هیچ چیز هنوز تغییر نکرده است و ما هنوز با کسری زیادی مواجه هستیم و باید بهای جنگ علیه تروریسم را بپردازیم. اقتصاد چین و هند همچنان در حال رشد است و موسسات مالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.نوسانات قیمت در بازار انرژی و فلزات به سرمایه‌گذاران می‌آموزد که در کنار ترس و هیجان صبور و عاقل باشند و منتظر اتفاقات آتی بمانند.
فروش کالاها به قیمت کمتر از مالیات اختصاص یافته معمولا از ماه نوامبر آغاز می‌شود. ولی با در نظر گرفتن نوسانات اخیر در بازار انرژی و فلزات قسمتی از فروش این سهام آغاز شده است.
بهتر است به نمودار زیر که از تحولات اگنیکو ایگل ماینز (AEM) در ۱۲ ماه گذشته تهیه شده است نگاهی بیندازیم:
سهام شرکت‌هایی مانند AEM یا ماناگلد (AUY) از حد متوسط 200 روزه خود پایین‌تر رفته اند. البته گمان می‌رود این روند باعث کاهش قیمت‌ها و فروش سهام در بخش فلزات باارزش و انرژی نخواهد شد.
به نظر می‌رسد این روند توسط اقداماتی ساختگی ایجاد شده تا بتواند ارزش دلار را بالا برد و ضرر و زیان حاصل در بازار مالی آمریکا تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را جبران کند.
به هر حال با برگزاری انتخابات ایالات متحده مشکلات اعتباری و مالی این کشور و دوره جدیدی از رکود اقتصادی آغاز خواهد شد.
منبع: SEEKING A LPHA.COM