بنا به گفته شرکت معدنکاری کاتانگا (Katanga Mining)، این شرکت، که در حال توسعه بزرگ‌ترین معدن مس آفریقاست، با ایجاد یک شرکت مشترک با گروه معدنکاری دولتی کنگو، جکاماینز (Gecamines)، موافقت کرده است.

دو طرف قرارداد یادداشت تفاهمی را امضا کرده‌اند که سهم هر کدام در این پروژه مشترک را تعیین می‌کند. بر اساس این یادداشت تفاهم ۷۵‌درصد از این طرح مشترک متعلق به کاتانگا و ۲۵‌درصد باقیمانده آن متعلق به جکاماینز خواهد بود. به گفته یک بیانیه منتشر شده، با این وجود، مبلغ حق امتیاز پرداختی به جکاماینز از ۵/۱‌درصد قبلی به ۵/۲‌درصد افزایش خواهد یافت. موافقتنامه جدید نتیجه بازنگری همه‌جانبه تمام قراردادهای معدنکاری توسط دولت جمهوری دموکراتیک کنگوست. کاتانگا گفت که هیات‌مدیره شرکت مشترک جدید، شرکت مس کاموتو، اعضای خود را به هشت نفر افزایش خواهد داد که سه تای آنها توسط شرکت جکاماینز تعیین خواهند شد.

مدیر عامل کاتانگا، آرتور دیتو گفت: «من بسیار خوشحالم که این یادداشت تفاهم تمام مسائل مهم دخیل در این فعالیت مشترک، شامل مقررات دولت براساس برنامه بازنگری قراردادهای معدنکاری را در بر میگیرد و نیز خوشحالم که بر اساس این یادداشت ما می‌توانیم هر مساله‌ای را که در رابطه با این پروژه مشترک پیش بیاید حل کنیم.» نخستین پرداخت نقدی به جکاماینز در ازای انتقال حقوق معدنکاری ۵‌میلیون دلار خواهد بود که همزمان با تشکیل شرکت مشترک صورت خواهد گرفت. کاتانگا در سال گذشته شرکت معدنکاری نیکانور، از شرکت‌های فهرست بورس لندن، را در برابر ۱/۲بیلیون دلار خریداری کرد تا تمام دارایی‌های مس و کبالت خود در نزدیکی شهر کولوه زی(Kolwezi) را در هم ادغام کند. هدف این شرکت رسیدن به تولید ۳۰۰‌هزار تن مس و ۳۰‌هزار تن کبالت تا سال ۲۰۱۱ است.