دو تحلیل متفاوت از آینده بازار فولاد

زهرا سلیمی

به گزارش سایت «ssi» قیمت‌های بالای فولاد که در سال ۲۰۰۸ به رکورد تاریخی خود رسید به زودی به خاطره‌ها خواهد پیوست. مدیران اجرایی سایت تحولات جهانی فولاد ۸۵درصد احتمال می‌دهند، قیمت فولاد کاهش خواهد یافت و همچنین ۵۰درصد ممکن است قیمت این محصول در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ افزایش یابد.

بنابر گزارش مارگرس و کریس کاهش تقاضا، افزایش تولید و کاهش ارزش سنگ‌آهن از دلایل احتمال کاهش ارزش فولاد در آینده است. بر طبق این گزارش قیمت کلاف گرم ۶۷۵ تا ۷۰۰دلار در هر تن خواهد رسید. قیمت این فرآورده اکنون ۱۰۰۰دلار در هر تن است.حجم زیادی از فولاد تا پایان سال‌جاری تولید خواهد شد. این روند بیانگر این است که این افزایش با بالا رفتن تولید مینی‌میل تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

بنابر گفته تحلیل گران، بسیاری از دست‌اندرکاران این صنعت با نظر آنها موافق نیستند.

براساس یک نظرسنجی، ۱۰درصد شرکت‌کنندگان انتظار داشتند تا قیمت‌ها کاهش یابد.

بیشتر کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، پیش‌بینی کردند که قیمت این محصول فقط ۲۰درصد نسبت به ارزش کنونی آن در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ افزایش خواهد یافت. حدود ۳۲درصد از آنان کاهش قیمت‌ها به ۹۵۰دلار را در هر تن پیش‌بینی کردند.

این دو تحلیل‌گر می‌گویند صنعت فولاد جهان در میانه سومین دوره پیشرفت خود در تاریخ می‌باشد. به گفته آنان متوسط رشد سالانه این صنعت به ۵درصد تا سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

جابه‌جایی الگوی جهانی درآمد موجب رشد این صنعت شده است که به موجب آن افزایش درآمد در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد. در چنین حالی، تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان سریع‌تر افزایش خواهد یافت.

نسبت سرمایه‌گذاری دارایی‌‌های ثابت به تولید ناخالص داخلی در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بسیار زیاد می‌باشد.

به گفته این دو تحلیلگر، کمبود قراضه در بازار موقتی است، قیمت نفت تا سال ۲۰۰۹ به ۷۵دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت و افزایش بی‌رویه قیمت فولاد در سال‌جاری متوقف خواهد شد.

البته بنابر گفته این دو کارشناس، قیمت فولاد در سال ۲۰۰۸ به طرز باورنکردنی افزایش یافت، در حالی که بهای سنگ‌آهن ۶۵درصد و قیمت قراضه تا دوبرابر در سال ۲۰۰۷ بالا رفت. سپس می‌توان گفت اکنون در عصر فلزات به سر می‌بریم. کارخانه‌های فولادی که مواد اولیه‌شان را خود تهیه می‌کنند، کم‌هزینه‌ترین کارخانه‌های فولاد محسوب می‌شوند.