کاهش 40تومانی ورق در یک روز

آزاده حسینی

بازار ورق دیروز، طی مبادلات بورس کالای ایران همانند بازار تیرآهن و میلگرد روز یکشنبه سپری شد، یعنی شرکت‌های فولادساز با تن دادن به خواسته‌های خریداران هم قیمت‌ها را به کف رساندند و هم حجم عرضه را بالا بردند. قیمت انواع ورق دیروز به‌طور میانگین ۴۰تومان در هر کیلو کاهش یافت.

روز گذشته شاید روز آرامی برای مبادلات ورق بود اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که دیگر همگان اذعان دارند که قیمت‌ها به کف رسیده و رونق به‌زودی به بازار بازمی‌گردد.

فولاد مبارکه خوب فروخت

فولاد مبارکه روز گذشته با عرضه ۲۱هزار و ۸۶۰تن محصول به صورت حراج حضوری و مچینگ یکه‌تاز رینگ فولادی بود.نرخ محصولات این شرکت بدون بحث و جدل اما به آهستگی پایین آمد البته برخلاف هفته‌های گذشته کاهش قیمت‌ها در حد ریال نبود بلکه نرخ‌ها به تومان پایین آمد و افزایش حجم عرضه نیز به کارگزاران اجازه رقابت نداد.

البته روز قبل صحبت‌ها پیرامون قیمت‌های بالای محصولات مبارکه به وضوح شنیده می‌شد و دیگر کسی واهمه‌ای نداشت از اینکه اعلام کند قیمت مبارکه از بازار بالاتر است بلکه با انتقال آن به کارگزار عرضه‌کننده سعی در حفظ تعادل بازار بود که البته این اتفاق هم افتاد و بخش عمده محصولات فولاد مبارکه روز گذشته به فروش رفت.

روز گذشته در بخش فولاد ابتدا محصولات مچینگ فولاد مبارکه بر روی تابلوی بورس کالا آمد که عمدتا با نرخ‌های آخرین مبادله صورت گرفت.

در بخش حراج حضوری در ابتدا ورق گرم B برروی تابلو آمد که به دلیل عدم توافق خریدار و فروشنده مبادله‌ای بر سر آن انجام شد؛ اما با توافق‌های بعدی مجددا این محصول بر روی تابلو آمد و مورد مبادله قرار گرفت. ورق گرم B در عرضه نخست با نرخ ۹۰۰تومان روی تابلو آمد که خریداری با این قیمت حاضر به خرید نشد اما در عرضه دوم با نرخ ۸۹۰تومان بر روی تابلو آمد که با وجود دریافت پیشنهاد ۸۵۰تومانی سرانجام خریدار با نرخ پیشنهادی فروشنده توافق کرده و مبادله بر روی نرخ ۸۹۰تومان صورت گرفت. کاهش نرخ این محصول در هر کیلو ۱/۶۴تومان بود. ورق گرم C مبارکه نیز روز دوشنبه با نرخ یک‌هزار و ۵تومان بر روی تابلو آمد که پیشنهاد خرید برای آن ۹۶۰تومان بود .تحویل این محصول در تاریخ ۳۰/۰۷/۱۳۸۷ انجام می‌شود. سرانجام محصول ورق گرم C با نرخ ۹۸۰تومان به فروش رسید. کاهش این نرخ کیلویی ۲/۶۹تومان بود. ورق سرد B مبارکه که تحویل آن برای تاریخ ۳۰/۰۸/۸۷ بود نیز با کاهش ۵/۱۷تومانی مورد مبادله قرار گرفت. نرخ فروش ورق سرد B کیلویی یک‌هزار و ۹۳تومان بود. ورق گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه نیز با حجم ۶۰۰ تن عرضه شد که در مقابل ۱۱۰۰تن تقاضا دریافت کرد. نرخ پیشنهادی فروشنده برای این محصول یک‌هزار و ۲۳۰تومان بود که در مقابل نرخ پیشنهادی کارگزاران برای آن کیلویی ۱۰۰۰تومان بود که سرانجام با کاهش ۳/۲۹تومانی نسبت به مبادلات هفته قبل طرفین بر روی رقم یک‌هزار و ۲۱۰تومان به توافق رسیدند. تحویل ورق قلع اندود مبارکه هم برای پایان آبان بود و طبق قانون از پایان شهریور ماه خریداران باید

۱۳درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بعد از کشف نرخ در تالار پرداخت کنند. خریدار و فروشنده سرانجام بر روی رقم یک‌هزار و ۸/۴۲۵ تومان در هر کیلو به توافق رسیدند. تختال نازک برگشتی از نورد نیز آخرین محصول فولاد مبارکه بود که برای عرضه آن ناظر تالار از مسوول فروش شرکت فولاد مبارکه درخواست کرد تا توضیحاتی پیرامون ضخامت و ابعاد این محصول و سرورق ارائه دهد. محمود رهبری رییس اداره فروش شرکت فولاد مبارکه نیز ضمن ارائه توضیحات، ضخامت تختال نازک برگشتی از نورد که در بورس کالا عرضه می‌شود را بین ۳۰ تا ۱۶۰میلی‌متر با طول ۲ تا ۶ متر و ضخامت سرورق را نیز بین ۳۰ تا ۵۰ میلی با طول ۴۰ سانتی‌متر تا ۶۰ سانتی‌متر اعلام کرد.

ورق قزاق بدون خریدار ماند

روز گذشته در ۵ رینگ جداگانه ورق قزاقستان بر روی تابلوی بورس کالا آمد که با وجود دریافت تقاضا اما طرفین بر سر قیمت به توافق نرسیدند.

نرخ ورق قزاقستان نسبت به نرخ‌های بازار بالاتر بوده و با وجود دریافت تقاضا نرخ خود را پایین نیاورد.

مبادلات بدون رونق آلومینیوم

روز گذشته در رینگ آلومینیوم محصولات ایرالکو که اصلا روی تابلوی بورس کالا نیامد و تنها محصولات المهدی برای عرضه در تابلوی بورس کالا در نظر گرفته شد که طرفین بر سر مبادلات به توافق نرسیدند و تنها محصولات ذوب گلپایگان در دو رینگ جداگانه به صورت نسیه عرضه شد که مورد مبادله قرار گرفت. کارشناسان دلیل رکود بازار آلومینیوم را اشباع بازار از محصولات وارداتی اعلام کردند.