انجمن فولاد شمش وارد نکرده است

گروه بورس کالا- آزاده حسینی: اوضاع بازار آهن تا شهریور ماه بهبود می‌یابد.

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: با تخصیص بودجه‌های عمرانی از سوی دولت پیش‌بینی می‌شود تا شهریور ماه اوضاع بازار آهن بهبود یابد. وی تصریح کرد: مشکلی که بازار آهن هم‌اکنون با آن دست به گریبان است کمبود نقدینگی است که با تخصیص بودجه پروژه‌های عمرانی در تمامی بخش‌های اقتصادی شاهد رونق می‌شویم که بازار فولاد نیز جزئی از آن را شامل می‌شود.

سلطانی ضمن تکذیب شایعات بازار مبنی بر واردات شمش از سوی انجمن تولیدکنندگان گفت: انجمن تولیدکنندگان ایران تاکنون به هیچ عنوان شمش وارد نکرده و شایعات مربوط به واردات شمش از سوی انجمن را به شدت تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد: این مساله که دولت برای واردات شمش به تولیدکنندگان تسهیلات ارائه می‌دهد صحیح است، اما تاکنون رقم تسهیلات که معادل ۲/۲میلیارد دلار است به هیچ تولیدکننده یا انجمن تولیدکنندگان تعلق نگرفته است. یادآوری می‌شود، تقی بهرامی نوشهر، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هفته گذشته در مصاحبه‌ اختصاصی با دنیای اقتصاد از تشکیل شرکت تعاونی فولادسازان به منظور خرید شمش خبر داده بود. البته وی نیز ارائه تسهیلات به این تعاونی را طی این مدت رد کرده و منوط به مجوز پرداخت بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات از بانک ملی دانسته است.

اکثر اعضای انجمن برای قدرت بیشتر چانه‌زنی از طریق این تعاونی اقدام به خرید شمش از کشورهای همسایه خواهند کرد. اما تولیدکنندگان به تنهایی نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این تسهیلات برای واردات شمش به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد که محصول خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند که البته با وجود موافقت بانک مرکزی است و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان صادر نشده، این در حالی است که بازار آهن در شرایط بحرانی قرار گرفته و نرخ محصول نهایی از قیمت مواد اولیه پایین‌تر آمده است.