زمزمه‌های خروج رکود از بازار آهن

گروه بورس‌کالا- نخستین سیگنال‌های رکود معاملات بازار آهن از ۳ هفته قبل در بازار غیررسمی پدیدار و سپس این علائم در بورس نمایان شد و نهایتا روز گذشته با کاهش ۵۰تومانی نرخ سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن و عدم فروش محصولات فولاد آذربایجان این رکود به اوج رسید.

طی این ۳ هفته دلایل متعددی از جمله کاهش نرخ بیلت در بازارهای جهانی، افت حجم تقاضا در دنیا و تداوم روند کاهشی نرخ‌ها مطرح و به رکود معاملات نسبت داده می‌شد. البته در کنار این موارد، شایعاتی از قبیل عرضه انبوه آهن‌آلات در بازار توسط یک تاجر نیز بر رکود معاملات تاثیر گذاشت، اما اغلب فعالان بازار معتقدند بی‌ثباتی بازار و عدم تثبیت نرخ‌ها عامل اصلی کاهش تقاضای خرید شده است.

یکی از کارگزاران بورس با اشاره به کاهش قیمت‌های جهانی گفت: در‌حال‌حاضر شایعه خاصی که بازار را تحت تاثیر قرار بدهد وجود ندارد، اما آنچه که باعث شده خریداران تردید داشته باشند تداوم کاهش قیمت‌های جهانی و اخبار مربوط به آن است.

وی با اشاره به اینکه اسلب در حال حاضر ۸۷۰دلار قیمت می‌خورد خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن پریمیوم ۵۰دلاری نهایتا نرخ بیلت ۹۲۰ تا ۹۳۰ تمام می‌شود. با انتشار این اخبار و انتظار ورود شمش ارزان‌قیمت به کشور خریداران اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: برای مثال تجاری که هفته گذشته خرید داشته‌اند این هفته ضرر کرده‌اند. این مساله نهایتا ریسک را برای تجار روزانه افزایش می‌دهد.

اغلب فعالان معتقدند بازار هنوز به ثبات نرسیده است و به همین دلیل هیچ تاجری هنوز جرات خرید ندارد.

یکی از کارگزاران بورس معتقد است نرخ‌های فعلی آهن‌آلات در ایران با در نظر گرفتن شرایط بازار فولاد در دنیا منطقی است و انتظار نمی‌رود بیشتر از این قیمت‌ها افت داشته باشد.

به عقیده این کارگزار قیمت محصولاتی همچون سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن نهایتا تا ۲۰۰ریال دیگر امکان کاهش نرخ دارند. بنابراین اغلب فعالان بازار انتظار دارند از هفته آینده با تثبیت نرخ‌ها، قفل خرید شکسته و معاملات از سر گرفته شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در‌حال‌حاضر رکود بازار آهن در شرایطی اتفاق افتاده که در فصل مصرف قرار داریم، بدین ترتیب فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند این رکود تا شهریور ماه از بین رفته و رونق به بازار بازگردد.